پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
ارائه رایگان 8 کتابِ پرتقاضا / «نوشتن فیلم کوتاه» رونمایی می‌شود

مدیر بخش‌های جنبی سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از در اختیار قرار دادن نسخه‌ الکترونیکی هشت کتاب فیلمسازی همزمان با این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدجواد میرهاشمی؛ مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و مدیر بخش‌های جنبی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره رونمایی از کتاب‌های جدید انجمن همزمان با این رویداد سینمایی، گفت: روزآمدی دانش فنی و تلفیق علم و تجربه، سبب رشد و توسعه فیلم کوتاه خواهد شد و بر این اساس انجمن سینمای جوانان توجه ویژه‌ای به دانش‌افزایی و توانمندسازی هنرجویان و فیلمسازان کوتاه که به‌عنوان سرمایه اصلی شناخته می‌شوند، دارد.
 
وی با اعلام اینکه این مهم را با تألیف، تدوین و ترجمه کتاب‌های تخصصی در زمینه فیلم کوتاه در طول سال پیگیر شده‌اند، افزود: رشد و بالندگی دانش در گرو تعامل و ارتباط مستمر هنرجویان و فیلمسازان با فضای دانشگاهی است و اثربخشی و فایده‌مندی آن را در همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران و در آینده در فیلم‌های کوتاه خواهیم دید و حاصل این تلاش کتابی به نام «روایت در فیلم کوتاه» خواهد بود.
 
میرهاشمی ادامه داد: سال گذشته کتاب «داستان‌گویی در فیلم کوتاه، معیارها و درس‌گفتارها» نوشته سعید عقیقی و  2 سال پیش هم کتاب «کم یعنی زیاد» نوشته کلودیا هانتر جانسون با ترجمه محمد گذرآبادی را به بازار نشر عرضه کردیم. این روند تقریبا هر سال تکرار شده و امسال نیز کتاب «نوشتن فیلم کوتاه» به قلم مشترک پاتریسیا کوپر و کن دانسیگر با ترجمه پیمان فلاحی را همزمان با جشنواره سی‌وهفتم رونمایی خواهیم کرد.
 
مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، درباره نویسنده کتاب «نوشتن فیلم کوتاه» توضیح داد: کتاب‌های این نویسنده (کن دانسیگر) به بیش از 14 زبان ازجمله چینی، پرتغالی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای و عربی ترجمه شده است. دو مورد از کتاب‌های وی یعنی «فیلمنامه‌نویسی آلترناتیو» و «فن تدوین فیلم و ویدیو» در حوزه‌های خود به‌عنوان آثاری معتبر و مرجع درنظر گرفته می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه امسال کتاب دیگری با عنوان «پنجاه پنجره» نیز به همت انجمن سینمای جوانان و انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان رونمایی خواهد شد، افزود: این کتاب شامل 40 داستان منتخب با موضوع کودکان و نوجوانان و 10 فیلم‌ تولید شده توسط انجمن سینمای جوانان با موضوع کودکان و نوجوانان است.
 
مدیر بخش‌های جنبی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اظهار کرد: سال گذشته کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال» با انتخاب محمد قاسم‌زاده، 50 داستان به همراه پنج پیوست فیلم را عرضه کردیم که به همراه فیلم‌های کوتاه مورد استقبال هنرجویان و بازار نشر قرار گرفت.
 
میرهاشمی ادامه داد: کتاب دیگری که در مرحله ویراستاری نهایی است و ذیل کتاب‌های مرجع راهنما و دست‌نامه قرار می‌گیرد، با عنوان «گام‌های ساده آشنایی با فیلم کوتاه(راهبردهایی برای دستیابی سریع به نتایج بهتر)»، بیشتر برای نوجوانانی که با فیلم کوتاه آشنایی ندارند، ترجمه و تألیف شده است.
 
مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران در پایان با اشاره به گرانی کاغذ و هزینه تمام‌شده یک کتاب آموزشی، گفت: کتاب خوب را نباید گروگان گرفت. در سال‌های گذشته برخی از کتاب‌های انجمن کم‌یاب یا نایاب شده که تعدادی از آن‌ها به‌عنوان منابع درسی و مرجع فیلمسازی مطرح‌اند و به دلیل این‌که این کتاب‌ها چاپ مجدد نشده‌اند، هنرجویان و اساتید با مشکل زیادی برای تهیه‌شان مواجه هستند. برآنیم برای انتقال سریع و سهولت دسترسی فراگیر هنرجویان به کتاب‌های منتشر شده سینمای جوان، از روش کتاب‌ الکترونیک استفاده کنیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم هشت عنوان از این کتاب‌های پرتقاضا را همزمان با جشنواره فیلم کوتاه امسال به‌صورت pdf و رایگان در درگاه‌های مجازی انجمن سینمای جوانان قرار دهیم. کتاب «تدوین در فیلم کوتاه» یکی از دیگر کتاب‌هایی است که امیدواریم در فصل بهار 1400 به مرحله نهایی و عرضه برسد.
 
سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی از هفت آبان‌ماه آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها