چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
«ظهور هندوئیسم در گندهارا» منتشر شد/ کتابی به قلم باستانشناس معاصر پاکستانی

کتاب «ظهور هندوئیسم در گندهارا» تألیف عبدالصمد با محوریت تاریخ و مذهب منطقه گندهارا به زبان انگلیسی در کراچی پاکستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ظهور هندوئیسم در گندهارا» تألیف عبدالصمد با محوریت تاریخ، مذهب و فرهنگ منطقه گندهارا به زبان انگلیسی از سوی انتشارات سنگ میل در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

گَنداره یا گندهارا نام استانی از استان‌های شاهنشاهی ایران در زمان هخامنشیان بود. محل گنداره در راستای رود سند، پیرامون شهرهای تاکسیلا و پوشکَلَواتی (چارسده امروزی) در شمال خاوری پیشاور پاکستان قرار داشت. نام گنداره نخست در ریگ‌ودا ذکر شده و پس از آن در اترواودا. پانینی، زبان‌شناس هندی که خود احتمالاً از اهالی گنداره بوده نیز از این منطقه نام برده و آن را یکی از استان‌های اصلی هند دانسته ‌است.

نویسنده در تلاش برای شناسایی آنچه معمولا به عنوان «هندوئیسم» در منطقه گندهارا یاد می‌شود، وظیفه بسیار مهمی را انجام داده است، چرا که مفهوم یک سنت مذهبی واحد به نام «هندوئیسم» در دوره زمانی مورد مطالعه وجود نداشته است. وی در این کتاب، آنچه را که امروزه برخی به عنوان «هندوئیسم» می‌شناسند، برای ردیابی ریشه‌های ایدئولوژی‌های خاص و بازنمایی‌های نمادین در گذشته استفاده کرد. دکتر صمد در رویکرد خود به این موضوع تلاش کرده است که آثار بسیاری از محققان را که پیش تر در این موضوع تحقیق کرده‌اند به عنوان مرجع در اختیار خواننده قرار دهد؛ اما وی برخی از رویکردهای قبلی را نیز به چالش می‌کشد و روش‌های جدیدی را برای تفسیر الگوهای دیده شده در شواهد مادی ارائه می‌دهد.

دکتر عبدالصمد یک باستان‌شناس معتبر در سطح بین‌المللی است. وی متولد سال ۱۹۸۱ میلادی، تحصیلات دکتری خود را با درجه ممتاز در آلمان به پایان رسانید و در سن ۲۸ سالگی با اخذ مدرک دکتری به عنوان جوانترین دکتر در رشته باستان شناسی در کشور خود پاکستان شناخته شد. وی بعد از اتمام دوره پسادکتری از دانشگاه ویسکانسین ـ مدیسن آمریکا و بازگشت به کشور از سوی دولت ایالت خیبرپختونخوا به سمت مدیریت اداره باستان‌شناسی و موزه‌های این ایالت منصوب شد.

وی همچنین، ریاست موزه معروف پیشاور را به عهده دارد. قبل از او این موزه به ریاست باستان شناسان معروفی چون سر آئورل استین و دی. بی. اسپونر مفتخر بوده است. دکتر عبدالصمد پیشگام پیوند و ارتباط دادن بین باستان شناسی دانشگاهی با جوامع محلی پاکستان بوده است. وی به پاس خدمات شایسته خود در عرصه باستان شناسی، در سال ۲۰۱۸ جایزه افتخاری حُسن عملکرد را از سوی مقام ریاست جمهوری دریافت نمود. وی در دوره ریاست خود چند موزه را در ایالت خیبرپختونخوا تأسیس کرده و با ارتقای برخی از موزه‌های قدیمی، حیات تازه‌ای به آنها بخشیده و فضاهای عمومی آنها را برای انجام فعالیت‌های اکتشافی و آموزشی، مناسب‌تر ساخته است. دکتر عبدالصمد اغلب به عنوان مدرس مهمان در مراکز معتبر ملی و بین‌المللی سخنرانی می‌کند.

وی در کنار پروژه‌های تحقیقاتی خود تقریبا ۱۰ سال در دانشگاه تدریس کرده و مدت‌هاست که به عنوان یک شخصیت دانشگاهی برجسته و یکی از معتبرترین باستان شناسان پاکستان مورد توجه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها