دفتر شعر «دیوانگیها» اثر مجید پروازی که حاصل بیش از ده سال تجربه او در شاعری است روانه بازار کتاب شد.
وی افزود: برایم مهم است که عنوان کنم بنده نه برای حضور در این کتابهای گزیده پول دادم و نه کوچکترین رابطهای داشتم و نه عضوی از اعضای مافیاهای انتشار شعر بودم، هر چه که بوده صرفا به خاطر شعرم رخ داده و شاید سختگیریهایی که در کار شعر دارم و خودم را سختتر از هر کسی تحلیل میکنم در این مساله بیتاثیر نبوده است.
این شاعر در ادامه درباره ویژگیهای دفتر شعر «دیوانگیها» عنوان کرد: ایجاد دفتر شعر دیوانگیها تقریبا 10 سال طول کشید که خودش را برای چاپ به من تحمیل کند (از ابتدای 91 تا 99) وگرنه میتوانستم مثل خیلی از افراد سالی چند کتاب چاپ کنم. دیوانگی ها همانطور که در مقدمه کتاب اشاره کردهام گلچینی انتخاب شده از میان تعداد زیادی شعر هست (بیش از هزار شعر) و حاصل اولین زیبایی شناسیام به شعر و زندگی و هستی. بنابراین تعداد زیادی از شعرهای این بازه زمانی ده ساله را کنار گذاشتم و فقط 100 قطعه از آنها را درنظر گرفتم، چون کیفیت در شعر برایم مهم بوده و علاقه ای به کتاب سازی و نگاه کمیت محور به تعداد کتاب چاپ شده و ایجاد رزومه های سطحی نداشتم و نخواهم داشت، این کارها برایم بیمعنی است.
پروازی افزود: من شعر و نویسش را از ابتدای سال 91 به صورت جدی و حرفهای شروع کردم که در این آغاز سه عامل نقش بیشتری از سایر عوامل داشت. اول اینکه به درکی میرسیدم که نقصهای زندگی و هستی را برایم آشکار میکرد و در مبارزه با این نقصها بود که هنر وارد بازی زندگیام شد و از من، آدمِ دیگری ساخت، یک پوست انداختنِ واقعی و تمام عیار. دوم تاثیری بود که شعرهای شمس لنگرودی در ان زمان بر من وارد کرد و مرا به شدت علاقهمند به شعر و دنیاهایش کرد و سوم هم تاثیر مطالعات فلسفی مختلف از نیچه و شوپنهاور گرفته تا لیوتار، فوکو و خیلی از فلاسفه دیگر. البته بر این باورم که هر شاعر و نویسنده ای زندگی خود را می نویسد و این می تواند خیلی تازه باشد یا نباشد، بسته به زندگی منحصر بفرد نویسندهاش دارد. چیزی که در مورد نوشتنم میتوانم مطرح کنم این است که شعرهایم، پاسخ های ذهنم بوده نسبت به نقص هایی که در ماهیت هستی، زندگی و انسان ها وجود دارد، کمبودها، کابوس ها، تهدیدهایی مشترک درجهان امروز که سیستمهای سرمایه داری با برنامه های مدون برانسان ها تحمیل می کنند و بردگی مدرن را به عنوان جایزه تحویل انسانها میدهند که نتیجهای جز رنج و تخریب زندگی برای انسان ها در پی نداشته و ندارد.
وی همچنین با بیان اینکه دیوانگیها دغدغه زبان و فرم دارد و این به آسانی در شعرهای این دفتر مشخص هست، عنوان کرد: شعرهای این اثر به شدت ایجاز دارند، فشرده، مینیمال و با موسیقی و آهنگ درونی طوری کنار یکدیگر قرار گرفتهاند که هر نوع جابه جایی بین کلمات یا سطرها شعر را از اجرای خودش دور می کند، به سختی در کل کتاب می توان کلمهای را پیدا کرد که کارکرد نداشته باشد و بتوان آن کلمه را حذف کرد و هیچ اتفاقی در شعر نیفتد، کلمه بسیار مهم هست و برای قشنگی به کار نرفته و این دیدگاه در سراسر کتاب رعایت شده. از این نظر کتاب همگن هست در زبان و ریتم و آهنگ درونی شعر. من در نیمه اول دهه نود سهل و ممتنع و ساده مینوشتم و در نیمه دوم دهه نود پیچیده و فردا و فرداها را نمی دانم چطور بنویسم، واقعیت اینکه ما در زمان های مختلف، انسان های مختلفی هستیم و گریزی از تغییر نیست و غیر از این اگر باشد خیلی عجیب خواهد بود. اما نه ساده نویسی، ساده لوحانه نویسی است و نه پیچیده نویسی، هذیان نویسی. دیوانگی ها سرشار از استعاره های متعدد و تصاویر بوده که سعی دارد خواننده را به تامل و تفکر عمیق تر سوق دهد با جستجوهای جدید و کشف های قابل ملاحظه از طریق کنکاش در ذهن خودآگاه و ناخودآگاه شاعر. بیشتر شعرها سورئال هستند و به چالش میکشند انتخاب های عقل محور را و به نوعی خواننده را با فضاهایی تامل برانگیز مواجه می کنند و این در کنار دغدغهی زبان، ترکیب مناسبی را ایجاد کرده، دیدن محتوا و فرم در کنار یکدیگر و توامان
پروازی همچنین گفت: بیشتر قطعه های دیوانگی ها عاشقانه هستند اما دغدغه های اجتماعی، انسانی، سیاسی، زندگی و مرگ نیز حضور دارند.
این دفتر شعر در 119 صفحه با قیمت 25 هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما