چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
لزوم الگوبرداری از سیره سیاسی اهل‌بیت(ع)

حجت‌الاسلام ناصر یوسفی یکی از نویسندگان کتاب «شجره آشوب» در آیین رونمایی مجازی این کتاب در فرهنگ‌سرای امام(ره) عنوان کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست درباره نفوذ صحبت می‌کنند. ما در تاریخ بررسی کردیم و دیدیم شخصیت‌هایی در تاریخ اسلام دیده می‌شوند که مصداق نفوذ هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی  فرهنگسرای امام ، آیین رونمایی مجازی کتاب «شجره آشوب» چهارشنبه ۲۳ مهر ماه با حضور حجت‌الاسلام ناصر یوسفی و سید علی آقامیری نویسندگان کتاب و حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی به عنوان کارشناس-مجری در فرهنگ‌سرای امام(ه) برگزار شد. در این نشست به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا مخاطبان حضور نداشتند و به صورت مجازی برنامه را مشاهده کردند. 
 
ابتدا حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی پژوهشگر دینی به بیان ویژگی‌های کتاب «شجره آشوب» پرداخت و گفت: مهم‌ترین ویژگی این کتاب این است که نویسندگان آن جوان هستند، اما اگر اهل تحقیق ۳۰ تا ۴۰ صفحه از این کتاب را مطالعه کنند و در آن دقیق شوند، متوجه پختگی آن خواهند شد. در این کتاب هم نظر قدمایی مانند شیخ مفید آمده و هم از نظرات علمای معاصر مانند علامه سیدجعفر مرتضی به خوبی استفاده شده است و معلوم است که کتاب با دقت بالایی نوشته شده است. 
 
شخصیت‌هایی در تاریخ اسلام دیده می‌شوند که مصداق نفوذ هستند
 در ادامه حجت‌الاسلام ناصر یوسفی یکی از دو نویسنده «شجره آشوب» درباره این کتاب عنوان کرد: چند سالی بود که چند روایت از اهل‌بیت با مضمون اهمیت مطالعه تاریخ دغدغه ذهنی‌ام شده بود. در مسائل اخلاقی همیشه الگوپذیری از اهل‌بیت را داریم، اما در عرصه سیاست از عملکرد اهل‌بیت در فتنه‌های آن عصر کمتر عبرت گرفته‌ایم. در حالی که این کار ضروری است و امروز اگر همان اتفاقات عصر امیرالمؤمنین(ع) در جامعه ما رخ دهد، باید بدانیم ماجراها چطور رقم می‌خورد.
 
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست درباره نفوذ صحبت می‌کنند. ما در تاریخ بررسی کردیم و دیدیم شخصیت‌هایی در تاریخ اسلام دیده می‌شوند که مصداق نفوذ هستند. ابوموسی اشعری یکی از نمونه‌های این بحث است که امام علی(ع) در قنوت نمازش علاوه بر بنی‌امیه، او را هم لعن می‌کرد. بزرگ‌ترین انگیزه ما برای نگارش این کتاب باز کردن نگاهی نو در جامعه اسلامی است که بدانیم اگر در اخلاق می‌توانیم از اهل‌بیت الگو بگیریم، در موضوع سیاست نیز این کار قابل انجام است. 
 
حجت‌الاسلام یوسفی در پاسخ به شبهه ای درباره میزان نقش دشمن در مشکلات جامعه اسلامی گفت: از طرفی شما می‌بینید که مقام معظم رهبری می‌گویند هر چه مشکل داریم به دلیل توطئه‌های آمریکا و استکبار است، از طرف دیگر بسیاری از مسئولان می‌گویند ۷۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت است. من می‌گویم این دو قابل جمع است و ریشه آن را می‌توان در ماجرای نفوذ جست‌وجو کرد. در تاریخ نیز این اتفاق افتاده و در لشکر امیرالمؤمنین(ع) نوعی فروپاشی درونی دیده می‌شود که این فروپاشی به دلیل اثرگذاری نفوذی‌های معاویه در لشکر است. امام می‌فرمایند این درخت را باید از ریشه زد. در بحث نفوذ شما ابوموسی اشعری را می‌بینید که دوتابعیتی است و بعد از پایان مسئولیتش در کوفه به شام می‌رود و اصلاً در آنجا زندگی می‌کند.
 
 
وی درباره ترفندها و توطئه‌های بنی‌امیه برای تحقق فروپاشی درونی عنوان کرد: اولین کار این است که مردم را نسبت به حاکم ناراضی کنید. وقتی این اتفاق بیفتد حاکم عملاً کاری نمی‌تواند انجام دهد. وقتی شما در مردم نسبت به علی(ع) سوءظن ایجاد کنی، فروپاشی از درون رخ می‌دهد و مردم از حاکم فاصله می‌گیرند. این یک کار رسانه‌ای است که باعث می‌شود زمانی مردم به خانه عثمان بریزند و او را به قتل برسانند، اما بعد از مدت کوتاهی نظرات تغییر می‌کند و عثمان از یک جلاد به شهید تغییر می‌یابد و بعد از چند سال سپاهیان کوفه می‌خواستند انتقام عثمان را از امام حسین(ع) بگیرند. 
 
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به جایگاه کتاب در گفتمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: همه سرمایه جامعه اسلامی باید به این سمت برود که وحدت درونی جامعه حفظ شود. از ۱۲ هزار نفری که جزو خوارج بودند، فقط چهار هزار نفر توسط امام علی(ع) کشته شدند. هشت هزار نفر دیگر همان طرز فکر را داشتند، اما خونی نریخته بودند و به تعبیری باغی نبودند، پس باید آنها را حفظ کرد. 
 
وی اضافه کرد: وقتی حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، مقام معظم رهبری در نخستین سخنرانی‌شان بعد از این ماجرا، به کشورهای منطقه اشاره می‌کنند و می‌گویند تا وقتی علیه ما اقدام عملی نکنید، دشمنی‌ای با شما نداریم. دشمن اصلی یکی دیگر است. این همان رویکرد امام علی(ع) در مواجهه به خوارج بود. در حال حاضر باید بدنه جهان اسلام را برای مقابله با دشمنان مشترک مانند صهیونیسم متحد کنیم. تعبیر امام خمینی(ره) درباره اسرائیل غده سرطانی است و قبل از هر چیز باید این غده سرطانی از بین برود. 
 
بنی‌امیه و یهود هر دو به دنبال نابودی اسلام هستند
سید علی آقامیری دیگر نویسنده کتاب «شجره آشوب» درباره یکی از انگیزه‌های نوشتن این کتاب گفت: وقتی به کتاب‌های تاریخی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر درباره جنبه‌های فردی و اخلاقی شخصیت معصومین نوشته شده و سیره سیاسی آنها کمتر در گزارش‌های تاریخی آمده است. اما سیره سیاسی باید از خلال منابع محدود جمع‌آوری شود و تلاش ما در این کتاب بر این کار بوده است. چون الگو گرفتن از بصیرت سیاسی معصومین از توجه به جنبه‌های فردی و شخصیتی آنها اهمیت بیشتری دارد. 
 
وی افزود: در طول تاریخ تحریفاتی صورت گرفته که باعث شده برخی شخصیت‌ها مثبت یا خاکستری جلوه داده شوند و به عنوان مثال این موضوع نادیده گرفته شده که نفوذی‌هایی مانند ابوموسی اشعری و اشعث ابن قیس از قبل هماهنگی‌هایی با بنی‌امیه داشتند که ختم به ماجرای حکمیت شد. 
 
 
آقامیری درباره ارتباط بنی‌امیه با یهود عنوان کرد: در موارد متعددی می‌بینیم که خط فکری‌ای وجود دارد که اجازه نمی‌دهد پیامبر(ص) با یهود مقابله جدی کند. این خط فکری در دوران خلافت هم ادامه می‌یابد و در گزارش‌های تاریخی داریم که مثلاً وقتی خلیفه دوم وارد بیت‌المقدس می‌شود شروع به لبیک گفتن می‌کند. یا مثلاً به کعب الاحبار که تازه مسلمان شده، اجازه داستان‌سرایی و نقل احادیث جعلی داده می‌شود. 
 
وی در پایان گفت: قرائن زیادی درباره ارتباط بنی‌امیه با یهود دیده می‌شود و این گروه فقط به ظاهر مسلمان بوده‌اند. مثلاً در جنگ تبوک شاهد عقب‌نشینی لشکر اسلام و جلوگیری از فتح بیت‌المقدس توسط پیامبر هستیم که این به ارتباط برخی شخصیت‌ها با یهود بر می‌گردد. هدف اصلی بنی‌امیه و یهود یکسان است و هر دو به دنبال نابودی اسلام هستند. دلیل اینکه اولویت امیرالمؤمنین(ع) مقابله با بنی‌امیه بوده به همین خاطر است. 
 
رونمایی از کتاب «شجره آشوب» پایان‌بخش این مراسم بود. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها