سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
بخش خصوصی در حوزه نشر به حمایت دولت نیاز دارد

مسعود نظری‌منش، نایب‌رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: همه حمایت‌ها به مسائل مالی ختم نمی‌شود، و ظرفیت‌هایی مانند رسانه و بیلبوردها وجود دارد که می‌توان از آن در این راستا استفاده کرد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌و‌گو،مسعود نظری‌منش نایب‌رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در برنامه گفتگوی فرهنگی، درباره میزان استقبال قشر کودک و نوجوان از کتاب و آثار دیجیتال، گفت: در حوزه کودک با اقبال و رشد فزآینده‌ای در استفاده از برنامه‌های تلفن همراه مواجه هستیم و میزان استفاده از آن در گروه کودک بیشتر از بزرگسالان است و این دلیلی شد تا ساماندهی مناسبی در این مورد صورت پذیرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا در نشر دیجیتال انحصار‌گرایی صورت گرفته است، گفت: در مورد کاربر آنلاین، اجباری وجود ندارد که حتما از یک سرویس به‌خصوص استفاده کند و نرم‌افزار کاربردی مورد قبول واقع می‌شود که کاربرپسند باشد؛ بنابراین انحصاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
 
نظری‌منش افزود: وقتی کتاب‌خوان‌های الکترونیک آمدند، سلیقه کاربر تغییر یافت. این تغییر به آرامی در حال شکل‌گیری است و ساماندهی آن نیز در زمان خوبی صورت گرفته‌است. به‌دلیل اینکه به اجبار کرونا کاربرها به‌سمت موبایل خود کشیده شده‌اند، و بسیاری از کارهای خود را به‌واسطه گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. به‌نظر می‌رسد که بسیاری از ماهنامه‌ها و نشریه‌ها دیگر به‌صورت کاغذی چاپ نشود.
 
وی همچنین گفت: صنعت IT و فضای مجازی به‌شدت در حال رشد، پویایی و تغییر هستند و به‌عنوان یک شرکت خصوصی این دغدغه را داریم که چه کار جدیدتری، نسبت به قبلی ارائه دهیم که انتظار و نیاز کاربر برآورده شود.
 
نوشتن سندهای پی در پی باعث ایجاد کندی در روند کار می‌شود و سردرگمی برای نظارت کننده و سامان‌دهنده به همراه دارد. علاوه بر اینکه باید اجازه فضای باز برای نوآوری و ارائه خدمات جدید وجود داشته باشد. یک استارت آپ، حول یک ایده جدید شکل می‌گیرد و از سویی بخش خصوصی نیز نمی‌خواهد از این سندها فرار کند. بنابراین، وارد فضایی می‌شود که هیچ قانون و نوشته‌ای برای او نباشد و ممکن است وارد خط قرمزهایی شود که صرفا هدف او پاسخ به نیازهای کاربر بوده‌است.
 
وی افزود: بخش خصوصی با رسانه‌هایی در رقابت است که دانش و امکانات فنی بالایی دارد. بنابراین باید محتوایی در آن مقیاس تولید شود. این سوال پیش می‌آید که آیا کسی شرکت‌های خصوصی را در راستای ارتقاء سطح کیفی حمایت می‌کند و معتقد هستم که دولت باید به شکل درستی پشتیبان باشد.
 
نظری‌منش همچنین در پایان عنوان کرد: همه حمایت‌ها به مسائل مالی ختم نمی‌شود، ولی ظرفیت‌هایی مانند رسانه و تابلوهای شهری وجود دارد که می‌توان از آن در این بخش استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها