سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در سال ۹۸

گزارش عملکرد معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با مرور مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گزارش عملکرد معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد با مرور مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال ۱۳۹۸ در قالب کتاب و طی ۴ فصل منتشر شد.
 
در فصل اول، اقدامات توسعه‌ای و تجهیزی آمده است. تعداد و زیربنای کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های ویژه با خدمات عمومی، اقدامات نرم‌افزاری و دیجیتالی، اقدامات تجهیزی و به‌سازی تکمیل و افتتاح پروژه‌های عمرانی و کتابخانه‌های مرکزی بخشی از مباحث این فصل است.
 
فصل دوم، با عنوان اقدامات نظارتی به تشریح ۲۵ سفر استانی مدیران این معاونت با هدف بازدید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، می‌پردازد.
 
فصل سوم این کتاب با عنوان «هم‌افزایی با دستگاه‌ها و خیران» به ۱۰ تفاهم‌نامه ملی بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سایر دستگاه‌ها اشاره می‌کند. در این بخش، خلاصه‌ای از  تفاهم‌نامه همکاری نهاد با بنیاد علوی، معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بنیاد علمی آموزشی قلم چی، سازمان بسیج عشایری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها،‌ موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دانشگاه هنر، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان،‌ آمده است. در این فصل همچنین گزارشی از تعداد پروژه‌های کتابخانه‌ای احداث شده و در حال احداث توسط خیران، آمده است.
 
فصل چهارم کتاب با عنوان «انجمن کتابخانه‌ها» به مرور اقدامات اجرایی- نظارتی انجام شده در حوزه انجمن‌ها می‌پردازد. همچنین در این بخش مهم‌ترین دستاوردهای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۸ شامل افزایش نیم درصد درآمد از شهرداری‌ها، همکاری‌های کوتاه مدت با سازمان‌ها و حمایت از پویش‌های ملی نهاد، مرور شده است.
 
فصل پنجم کتاب به مرور برجسته‌ترین اقدامات فرهنگی- اجتماعی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی می‌پردازد. برخی از این اقدامات عبارت است از: برنامه‌های فرهنگی- ترویجی همچون اقدامات اجرایی در پی وقوع سیل، راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی، جشنواره قصه گویی، جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره هدهد سفید و ...؛ تشکیل شورای سیاست‌گذاری، دبیرخانه مرکزی و کمیته انتخاب برای گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛ تشکیل محافل ادبی؛ برنامه‌های مناسبتی همچون طرح انس با کتاب؛ برنامه‌های هنری- رسانه‌ای همچون حمایت از جشنواره‌های قلم زرین، جشنواره ملی کاما، پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران و ...؛ منشورات و بسته‌های محتوایی تولید شده همچون طرح کتابخوان ماه، بسته مطالعاتی شعور عاشورایی، بسته ویژه کتب تقریظی مقام معظم رهبری، بسته کتب انقلاب اسلامی.
 
بخش پایانی کتاب گزارش عملکرد معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد به بازتاب خبری اقدامات این مجموعه در رسانه‌ها اختصاص دارد.
 
نسخه الکترونیک گزارش عملکرد معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را اینجا ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها