یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی

سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی به «نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شمس تبریزی، به معنای واقعی کلمه، یک معلم و مربی بزرگ است و همان‌گونه که می‌دانیم، مولانا یکی از تربیت‌یافتگان محضر اوست و او توانسته است در مدت کوتاهی از آن سجاده‌نشین باوقار چنین عاشق شیدا و شادمانی بسازد. مطالعه‌ مقالات نشان می‌دهد که شمس برای شأن معلمی خود اعتبار و ارزش زیادی قائل است و درمورد این موضوع مهم تأملات جالب توجهی دارد.

شمس درباره‌ شیوه‌ مطالعه و درس خواندن، روشِ آموزش قرآن، چگونگی تربیت سالک، توجه به تفاوت‌ها و استعدادهای افراد و نظایر آنها، اندیشه‌های خاصی دارد. شیوه‌های تربیتی شمس بر مبانیِ انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی خاصی استوارند و بدون شناختنِ آنها نمی‌توان اصول تربیتی شمس را شناخت.

سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی درروزهای چهارشنبه ۲۳ و ۳۰ مهر ساعت ۱۵ با سخنرانی دکتر ایرج شهبازی به «نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی» اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس‌گفتار را به صورت زنده مشاهده کنند.

در این دو درس‌گفتار علمی، تلاش می‌شود اولا مبانی انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی شمس بررسی و سپس درباره‌ شیوه‌های تربیتی او سخن گفته شود و سخنان متنوع و عمیق او در این زمینه طبقه‌بندی و تحلیل می‌شود. طبیعی است که ما، به عنوان انسان‌هایی امروزی، نمی‌توانیم با همه‌ شیوه‌های تربیتی شمس موافق باشیم؛ بنابراین بخشی از سخن به نقد نظرات شمس اختصاص خواهد داشت و فی‌المثل نظر شمس درباره‌ی «تنبیه بدنی دانش‌آموز» بررسی و نقد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها