چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
فراخوان ششمین «زیارت‌واره هنر عاشورا» منتشر شد

فراخوان بخش نمایشنامه‌نویسی ششمین «زیارت‌واره هنر عاشورا» با تاکید بر مفهوم «عهد» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «زیارت‌واره هنر عاشورا»، با بهره‌مندی از تجربه سال‌های گذشته، و با توجه به اقبال صورت گرفته از سوی جامعه علمی و هنری، بار دیگر به هدف استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بصری و مفاهیم بلند عاشورایی، ششمین دوره‌ این رویداد را در سال یک هزاروسیصدونودونه برگزار می‌کند. همچون دوره‌های پیشین معاونت فرهنگی دانشگاه و روابط عمومی مجتمع مس کرمان همراه و پشتیبان دانشکده‌ هنر و معماری صبا خواهند بود.
 
با عنایت به محتوی غنیِ «زیارت وارث»، مفاهیم و معانیِ فرازهای این زیارت، در اولین «زیارت‌واره هنر عاشورا» و «زیارت اربعین»، ـ و با تاکید بر اهمیت رویکردِ جهل‌ستیزانه  قیام عاشورا، جمله «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» ـ، از زیارت اربعین به‌عنوان موضوع محوریِ دومین «زیارت‌واره هنر عاشورا» انتخاب‌شده بود. موضوع محوریِ سومین و چهارمین دوره زیارت واره، مفهوم «زیبایی» با تاکید به جمله «مارایت الا جمیلا» منقول از بانوی بزرگ قیام کربلا حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها و شخصیت آن بزرگوار بوده است. شورای سیاست گزاری زیارت واره در پنجمین دوره محور موضوعیِ  «ادب» را به نام نامی حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام برگزید. مفهوم «عهد» با احترام و ارادت به مقام شامخ شهدای کربلا، به‌عنوان موضوع محوری ششمین «زیارت واره هنر عاشورا» انتخاب شده است.

«زیارت واره هنر عاشورا» در ششمین سالِ برگزاری با پدیده‌ همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر فعالیت‌های هنری، فرهنگی، آموزشی و ... مواجه است؛ و از این‌جهت در بخش‌های  «پژوهشی» و «رقابتی» برگزار خواهد شد که حضور فیزیکی مخاطبین و شرکت‌کنندگان الزامی نباشد. در بخش رقابتی ثبت و نمایش فرهنگ و هنرِ غنیِ ایرانی ـ اسلامی و جلوه‌های ارادت به نقش‌آفرینان واقعه‌ کربلا، با تاکید بر مفهوم «عهد» در قالب تولید اثر فاخرِ « نمایشنامه‌نویسی» از اهداف و برنامه‌های زیارت واره در این دوره است.
 
 بخش نمایشنامه‌نویسی:
 
شروع ارسالِ آثار: بیستم مهرماه نودونه
پایان مهلت ارسالِ آثار: بیستم دی‌ماه نودونه
داوری و معرفی اثر برگزیده و آثار شایسته‌ی تقدیر: بازه زمانیِ بیستم تا بیست و پنجم دی‌ماه
 
 شرایط بخش نمایشنامه‌نویسی:
شرکت برای عموم علاقه‌مندان در این بخش آزاد است و محدودیت ندارد.
آثار ارائه‌شده باید از لحاظ محتوا، با اهداف و موضوعِ کلی زیارت واره همخوان باشند.
آثار ارائه‌شده نباید در هیچ جشنواره‌ای برگزیده‌شده باشند.
هر نویسنده حداکثر دو اثر می‌تواند ارسال کند.

چنانچه در جریان برگزاری نمایشگاه، نقض هر یک از قوانین مشروحه پذیرش آثار محرز گردد، هیئت‌داوران  و شورای سیاست گزاری زیارت واره مجاز به اخذ تصمیم مقتضی خواهند بود.

بدیهی است متقاضیان شرکت در زیارت واره ملزم به احترام به رای هیئت‌داوران می‌باشند.
دبیرخانه زیارت واره مجاز است با حفظ حقوق نویسنده برایِ چاپ و انتشارِ کتاب مجموعه‌ آثار برگزیده اقدام کند.
 
شرکت در زیارت واره به‌منزله قبول کلیه مقررات دبیرخانه خواهد بود.
 
ارسال فایل pdf  نمایشنامه همراه با مشخصات کامل نویسنده  و شماره تماس باید در سایت  ashoraart.uk.ac.ir  صورت گیرد.
 
هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی:
منوچهر اکبرلو 
امید طاهری
سیروس همتی
 
جوایز بخش نمایشنامه‌نویسی:
به یک اثر برگزیده مبلغ هفتاد میلیون ریال معادل هفت میلیون تومان تعلق‌گرفته و از دو اثر با اهدای جایزه نقدی، تقدیر خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها