یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
لاله جعفری: مدارس توجهی به کتاب‌خوانی ندارند / باید جریان فرهنگی در تلویزیون شکل بگیرد / ناشران به دنبال کتاب‌هایی هستند که در ویترین دیده شوند

لاله جعفری معتقد است، دسترسی آسان کودک و نوجوان به رسانه‌ها سلیقه کتاب‌خوانی آن‌ها را تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) لاله جعفری نویسنده و مترجم، با این توضیح که اقتصاد در ادبیات هم عامل تعیین‌کننده‌ای است به هنرآنلاین گفت: قضیه مهم ناشران هستند که به لحاظ اقتصادی بازاریابی می‌کنند و به کارهای پرفروش توجه دارند، کتاب‌هایی که در ویترین دیده شوند. در نتیجه سراغ کتاب‌های سریالی و مجموعه می‌روند. یک نویسنده بارها مجبور شده یک تک قصه خوب را در قالب مجموعه منتشر کند چرا که ناشر می‌گوید یک جلد در ویترین دیده نمی‌شود و متضرر می‌شویم. نویسنده هم مجبور است زیر بار این قضیه برود. آن نوشته به‌اصطلاح دلی که در آن ادبیات مطرح بوده تبدیل به مجموعه می‌شود و حتی ممکن است ادبیات آن زیر سوال برود.

او با بیان این‌که دسترسی بچه‌ها به رسانه‌ها سلیقه آن‌ها را تغییر داده است، ادامه داد: کودک و نوجوان به دنبال کاری است که ریتم تند و هیجان داشته باشد. کتاب‌های ترجمه زیادی در این زمینه نشر یافتند که نویسنده و تصویرگر به شکل بازی کتاب را جلو می‌برند بدون داشتن عمق و اندیشه ماندگاری. مجموعه‌هایی که فقط بازیگوشی است و مخاطب یک بار بخواند و بخندد و تمام. با استقبالی که از سوی بچه‌ها از این متون صورت گرفت جریانی‌ به وجود آمد و حتی نویسنده‌ها و برخی ناشران خوب نیز خیلی مشتاق شدند سراغ چنین تولیداتی که جواب پس داده و در بازار فروش خوبی دارد بروند. شکل و فرمت‌های که با یک بار خواندن تمام می‌شوند و فقط شوخی و بازی هستند. در حالی که یک زمانی در عرصه ترجمه شاهد چاپ کتاب‌هایی هم‌چون "شازده کوچولو" بودیم که دهه‌ها است مخاطب دارد و تا عمر داریم در ذهن‌مان باقی می‌ماند. این روند باز هم به اقتصاد منتهی می‌شود و ناشر برای جلوگیری از مرگ انتشارات به عرضه چنین متونی رو می‌آورد.

جعفری با تاکید بر این که رسانه‌ها و صداوسیما می‌توانند در معرفی کتاب‌های خوب نقش ایفا کنند، افزود: چرا برای کودک و نوجوان برنامه‌ای در تلویزیون نداریم تا کتاب‌های خوب معرفی شوند؟ باید جریان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. جایزه "لاک‌پشت پرنده" هر فصل سری کتاب‌های برتری که ارزش ادبی دارند و به لحاظ تصویرسازی ارزشمند هستند، معرفی می‌کند. خانواده‌های اهل کتاب می‌توانند از این طریق آثار مناسبی برای فرزندان خود تهیه کنند. همه رسانه‌ها باید بتوانند پشتیبان یک‌سری جریان‌های فرهنگی باشند و با تولید برنامه ادبیات واقعی و مثبت کودک را تعریف کنند.

او دلیل مخاطب داشتن کتاب‌های بازاری را تماشای سریال‌های بی‌کیفیت دانست و تصریح کرد: وقتی از بچه سه ساله تا بزرگ‌تر هم‌پای خانواده مخاطب سریال‌های سطح پایین خارجی و ایرانی هستند و موضوعات دم دستی در ذهن آن‌ها ته‌نشین می‌شود که مانند سم است، روشن است سراغ کتاب بازاری هم می‌روند. 

جعفری با انتقاد از وضعیت کتاب‌های درسی، اظهار داشت: در کتب درسی، داستان و شعری که بچه‌ها را به هیجان بیاورد و ترغیب به کتاب‌خوانی کند چاپ نشده است. در مدارس نیز توجهی به کتاب‌خوانی نمی‌شود تا حرکتی در آن‌ها ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها