شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کتاب «شناخت عوامل نمایش» بر پله پانزدهم نشست

چاپ پانزدهم کتاب «شناخت عوامل نمایش» تألیف ابراهیم مکی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ کتاب «شناخت عوامل نمایش» در واقع درسنامه‌ای است که توان گفت کالبدشناسی یک اثر دراماتیک است. نمایشنامه‌هایی که قرار است به روی صحنه بروند چه عوامل و عناصری دارند؟ ابراهیم مکّی پاسخ این پرسش را در چهار فصل کلّی می‌دهد: اشخاص و کاراکترهای بازی (از بحث نامگذاری اشخاص تا سیاهی لشگر در نمایش)؛ حرکت (از اعمال دراماتیک فنی تا زمان لازم برای انجام دادن حرکت‌ها و شروع نمایش با حرکت)؛ مکالمه (از ماهیّت مکالمه و نیروهای چهارگانة زبان تا تقسیم مکالمه بین اشخاص بازی و آخرین گفتار شخص بازی قبل از ترک صحنه) و ساختار نمایشی یا عناصر کیفی نمایش ( صحنه، تعریف، هماهنگی، آشفتگی، کشمکش، پیچیدگی، بحران، تعلیق، فاجعه و نتیجه یا فرود).

هر متن نمایشی متّکی بر تکنیک و معنا توأمان است و مکّی در این اثر خود همه‌جا این نکته را رعایت کرده. پشتوانه تألیف این اثر سال‌ها تدریس همین بحث در دانشکده صدا وسیما بوده است.
 
چاپ پانزدهم این اثر در 247 صفحه رقعی، شمارگان 1.000 نسخه و با قیمت 30هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها