دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
جلد 68 از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» منتشر شد

شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» با تحقیق و تالیف حمزه مرادی بهرام توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی» به معرفی 300 جلد نسخه خطی که شامل 406 عنوان از کتب و رساله خطی کتابخانه ملی می‌شود؛ پرداخته است. زبان غالب عنوان‌های این مجموعه فارسی است.
 
براساس این فهرست تعداد 232 عنوان به زبان فارسی، 169 عنوان به زبان عربی، 4 عنوان به زبان ترکی و یک عنوان به زبان اردو است.
 
موضوعات مربوط به شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی» در حوزه ادبیات،‌ فقه و اصول فقه است و سایر موضوعات چون کلام، عرفان،‌ فلسفه و منطق،‌ علوم قرآنی،‌ صرف و نحو،‌ تاریخ،‌ پزشکی، ریاضیات، نجوم و غیره کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب به معرفی دیوان امیر معزّی به تاریخ کتابت925ق، الموشح فی شرح الکفایة اثر محمد بن ابی بکر خبیصی به تاریخ کتابت 977ق و تمهید القواعد اثر شهید ثانی به تاریخ کتابت 987 ق اختصاص دارد که از کهن‌ترین نسخه‌ها است که در این جلد از کتاب «فهرست نویسی نسخ خطی» معرفی شده‌اند.
 
حمزه مرادی بهرام مولف شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» در مقدمه کتاب نسخه‌های خطی را یکی از بهترین مشخصه‌ها برای معرفی اصالت، پیشینه فرهنگ کشورها در دنیا عنوان کرده و چنین آورده است: «هرچه زمان می گذرد سندیت و صحت نوشته های نسخ خطی به ویژه در حوزه علوم مختلف بیشتر اثبات می شود؛ برهمین اساس اطلاع‌رسانی در این حوزه برای عموم مردم و داشتن شناخت اولیه از نسخ خطی ضروری است و نباید اجازه داد که غبار فراموشی بر چهره این گنجینه‌ها بنشیند، ‌بلکه باید برای معرفی و در دسترس قرار دادن و استفاده از محتوای آن‌ها اقدامات لازم انجام گیرد.»
 
لازم به توضیح است با انتشار این فهرست تعداد آثار منتشر شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عدد 1554 جلد کتاب رسیده است.
 
شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» از جمله تازه‌های نشر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و علا‌قمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران و به صورت غیرحضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به آدرس http://bookshop.nlai.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها