چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
درخشش «خورشید» ایرانی در ونیز

انتشارات سروش، «خورشید» برای اولین‌بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده‌ جایزه‌ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش، «خورشید» برای اولین‌بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده‌ جایزه‌ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم شد. فیلمنامه این اثر را مجید مجیدی با همکاری نیما جاویدی، فیلم‌ساز خراسانی، نوشته است. داستان «خورشید» درباره کودک کاری است که در یک اوراقی لاستیک کار می‌کند و مادرش هم به‌خاطر مشکلات روانی در بیمارستان بستری شده است. او که وضع مالی چندان خوبی ندارد توسط یکی از هم‌محلی‌های خود از وجود یک گنج در زیرزمین مدرسه آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد با دوستان خود در یک ماجراجویی تازه به سراغ این گنج برود.
 
در این فیلم علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، صفر محمدی، علی غابشی، علی تقوا زاده، بابک لطفی خواجه پاشا، شمیلا شیرزاد، یوسف صفری‌بختیاری و محمدمهدی موسوی‌فر ایفای نقش کرده‌اند.
 
این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر توانسته بود جوایز مختلفی را کسب کند، به عنوان نماینده ایران در میان 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل «جشنواره ونیز» شرکت کرد. برگزاری جشنواره ونیز و کسب جایزه بهترین بازیگر جوان توسط روح‌الله زمانی نشان داد که هنوز سینما زنده است. پیش از آغاز اختتامیه اصلی جشنواره نیز، مجیدی جایزه «فانوس جادویی» بخش جنبی جشنواره را نصیب خود کرد.
 
سروش در 1693 شماره از مجله هفتگی سروش باعنوان «ناخدا خورشید» در پرونده سینما سرویس رسانه به این فیلم و نشست خبری مجیدی در جشنواره ونیز پرداخته است.
 
در مطلبی با عنوان «درس مجیدی برای وطن‌فروشان جشنواره‌ای، برای آن‌هایی که به هر قیمت سودای جشنواره‌های جهانی در سر دارد» آمده است: تجربه حضور فیلم‌های ایرانی در سال‌های اخیر در جشنواره‌های بین‌المللی با حاشیه‌هایی بیش از متن اصلی همواره بوده است. صحبت‌های بازیگران و عوامل فیلم‌ها درباره مسائل داخلی و سیاسی کشور و برخی ژست‌های روشنفکری بی‌ربط به جشنواره سینمایی نمونه‌هایی از این دست رفتارها است. جشنواره‌های معتبر بین‌المللی در حوزه هنر را همان‌گونه که در عملکرد انتخابی برگزار کنندگان آن دیده می‌شود، باید در پازل سیاست و هنر فهم کرد. کارکرد یک جشنواره هنری و حضور یک نماینده از ایران نیز نه تنها به عنوان پخش و کسب یک جایزه سینمایی نگاه شود؛ بلکه صحنه این جشنواره‌ها می‌تواند میدانی برای ارائه تصویری روشن از ایران و ایرانی و گفتن برخی از حرف‌های مهم به دنیا باشد؛ کاری که مجید مجیدی بعد از سال‌ها در یک جشنواره بین‌المللی سینمایی به خوبی انجام داد.»
 
مجیدی در نشست خبری فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز، از این تریبون استفاده و با انتقاد از سیاست دولت آمریکا، تأکید کرد تحریم‌های آن کشور علیه ایران در ۴۰ سال گذشته، باعث رنج مردم و بروز معضلات اجتماعی و اقتصادی شده است. او در این مورد، به بحث کمبود دارو در ایران در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این ‌که آیا ساخت این فیلم به دلیل نشان دادن حقایق سیاسی و اجتماعی و طرحِ بحث کودکان کار در ایران با مشکلاتی روبه‌رو شده است یا نه، به جهانی بودن این مسئله اشاره کرد که مختص یک کشور خاص نمی‌شود. البته در خاورمیانه، به‌دلیل جنگ‌افروزی‌هایی که وجود دارد، این مشکلات اجتماعی، بسیار بیشتر دیده می‌شود.
 
در ادامه گزارش سروش هفتگی آمده است: «خورشید» در جشنواره ونیز نشان داد که نماینده سینمایی ایران در یک جشنواره بین‌المللی می‌تواند در مسیر درست خود پا روی فرش قرمز بگذارد و موفقیت‌هایی را هم کسب کند؛ موفقیت‌هایی که نیازی به وطن‌فروشی و ژست‌های روشنفکرانه کاذب نخواهد داشت.
 
همچنین در ادامه این بخش از پرونده ویژه، به بررسی فیلم خورشید برای اکران عمومی و کاندیدا شدن آن در جشنواره اسکار نیز پرداخته شده است. در این مطلب آمده است: شانس حضور در اسکار برای فیلم‌هایی خواهد بود که به رونمایی رسیده‌اند. در میان این آثار شانس فیلم‌هایی بیشتر خواهد بود که در رویدادهای بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند... .
 
از میان فیلم‌های اکران نشده اما «خورشید» مجید مجیدی با حضور در بخش مسابقه جشنواره ونیز تجربه خوبی داشته است؛ هر چند که باید برای پذیرش حضور در اسکار به اکران عمومی برسد، موضوعی که با توجه به وضعیت فعلی نمایش و فروش فیلم‌های سینمایی به تصمیم تهیه‌کنندگان فیلم بستگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها