یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کاغذدولتی نباشدصنعت نشر تعطیل میشود/انتشار ۲۰۰ نسخه اسمش چاپ نیست

مدیر انتشارات کتابسرای تندیس معتقد است اگر کاغذ دولتی از معادلات تهیه کاغذ ناشران حذف شود، صنعت نشر تعطیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مهر نوشت: در هفتمین قسمت از پرونده «کاغذ یارانه‌ای و نبودش» سراغ مدیر انتشارات کتابسرای تندیس رفتیم. این‌ناشر هم مانند شش‌ناشر پیشین، معتقد است حذف یارانه دولتی کاغذ به تعطیلی صنعت نشر کشف و توقف کار بسیاری از ناشران خصوصی می‌انجامد که به کار چاپ و توزیع کتاب‌های عمومی اشتغال دارند.

ابوالفضل میرباقری می‌گوید: شک نکنید که اگر کاغذ دولتی نباشد، همه باید تعطیل کنیم و برویم. در حال حاضر که کاغذ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می‌شود، قیمتی که پشت کتاب‌ها می‌خورد، برای مخاطبان سنگین است. فکرش را بکنید این یارانه برداشته شود؛ آن‌وقت قیمتی پشت جلد،‌ جهش محسوسی خواهد داشت و دیگر کسی نمی‌تواند کتاب بخرد. در نتیجه میزان مطالعه هم از رقم فعلی کمتر خواهد شد.

وی افزود: این‌میزان نقدینگی ناشر است که در اولویت است. فرض کنید بنا باشد ۳ برابرِ هزینه‌ای که تا حالا بابت کاغذ می‌دادید، باید بپردازید. نتیجه این است که تولید، یک‌سوم خواهد شد. حالا این‌وضعیت را بین ناشران در نظر بگیرید. نتیجه چنین‌وضعی این‌می‌شود که تولید هرناشر، به‌یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند.
مدیر انتشارات کتابسرای تندیس در پاسخ به این‌سوال که درباره شایعه حذف یارانه کاغذ چه شنیده، گفت: نمی‌دانم این‌شایعه تا چه حد می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. اما امیدوارم در همان حد شایعه باقی بماند.

میرباقری درباره پناه‌بردن برخی از ناشران به چاپ و نشر دیجیتال در شرایط فعلی، گفت: من تا به حال با نشر دیجیتال کار نکرده‌ام و به‌نظرم چاپ کتاب با ۲۰۰ یا ۱۰۰ نسخه شمارگان، دیگر اسمش چاپ نیست؛ بلکه تکثیر است. البته در شرایط فعلی، این‌هم راهکاری برای حفظ سرمایه ناشر در زمینه‌هایی مثل انبارداری، زینک و ... است. چون این‌گونه می‌شود سهم بیشتری را به کتاب‌های دیگر اختصاص داد. یعنی اگر شما با سرمایه چاپ یک‌کتاب، ۳ کتاب چاپ می‌کنید.
این‌ناشر گفت: نه این‌که کار دیگر همکارانم را در زمینه ورود به چاپ دیجیتال قبول نداشته باشم اما تا الان سعی نکرده‌ام وارد این‌حوزه بشوم.

وی در پایان و جمع‌بندی گفت: نکته مهم این است که با حذف کاغذ یارانه‌ای، بازار کاغذ و به تبع آن، بازار کتاب یک سکته مهم و تاثیرگذار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها