یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
تصویب کلیات تاسیس موزه کودک در تهران

اعضای شورای شهر تهران با کلیات تاسیس موزه کودک در تهران موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اعضای شورای شهر تهران صبح امروز بررسی طرح تاسیس موزه کودک در شهر تهران را روی میز بررسی قرار دادند و محمدجواد حق‌شناس به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در توضیح این طرح گفت: این طرح به پیشنهاد ناهید خداکرمی مطرح شده و برای بررسی به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده است که ما با کلیات آن موافق هستیم اما چند الزام در این خصوص وجود دارد به گونه‌ای که معتقدیم از آنجایی که ما متولی بخش کودک در نظام آموزشی نیستیم، می‌توانیم به سایر نهادها کمک کنیم.

وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئول آموزش کودکان است و برای کودکان نیز دو موزه دارد، افزود: یک مجموعه به نام ایرانک نیز در این زمینه فعال است و به نظر می‌رسد بهتر است شهرداری تهران نقش حمایتی در این زمینه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بهاره آروین در انتقاد به فرمت طرح گفت: اصلا این گزارش به دلیل فرمت‌اش نباید در صحن شورا بررسی شود چرا که در ابتدا کمیسیون کلیات را قبول کرده اما بعد از آن شرط می‌گذارد و جالب است که در شرط اول نیز موضوع را رد می‌کند.

محسن هاشمی در واکنش به این تذکر گفت:‌گویا کمیسیون محترمانه طرح را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، درادامه علی اعطا  در جریان بررسی طرح ایجاد موزه کودکان در تهران در مخالفت با این طرح اظهار داشت: شهرداری تهران ظرفیت و توان اداره یک موزه و رونق دادن به آن را ندارد و نباید چنین توقعی داشت که شهرداری تهران بتواند چنین مجموعه‌ای را اداره کند.

اعطا با تاکید بر اینکه چند نمونه مشابه آنچه مورد نظر کمیسیون سلامت برای ایجاد موزه است در تهران وجود دارد، گفت: موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موزه اسباب بازی، موزه عروسک ملل و موزه فرهنگ کودکی از جمله مواردی است که در تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه چرا باید شهرداری تهران به جای کمک به رونق موزه‌های موجود در حوزه کودکان، یک موزه به این موزه‌ها اضافه کند، افزود: موزه داری کاری تخصصی است و در این حوزه وزارت میراث صاحب‌نظر است و استانداردهایی را در این حوزه تدوین کرده است و  به جای موزه داری،  بیشتر دستگاه‌های مختلف موزه بازی می‌کنند و در حال حاضر با تورم موزه مواجه هستیم.

وی با طرح این پرسش که آیا در سایر کشورهای توسعه یافته نیز این گونه است که هر دستگاهی برای بخشی از فعالیت خود موزه تاسیس کند، گفت: از کمیسیون سلامت شورای شهر می خواهم برای طرح ایجاد موزه کودکان پافشاری نکنند و اجازه دهند شهرداری تهران به عنوان نهاد عمومی به سایر موزه های موجود در این حوزه کمک کند.

در ادامه ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر به عنوان طراح این طرح گفت: طی 40 سال اخیر در شهر تهران برای کودکان و نوجوانان پروژه چشمگیری اجرا نشده است و کودکان از کمترین فضای اختصاصی در مکان های عمومی شهر برخوردارند. تآسیس موزه کودکان تهران با لحاظ کردن استاندارد های روز دنیا می تواند تهران را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کند و کودکان تهرانی در محیطی منطبق با تخیلات و قابلیت های ذهنی خود برای زندگی آینده آماده شوند. موزه کودکان می تواند شامل واحدهای محیط زیست، سلامت، ترسیم تخیلات، بازی های تقویت کننده اعتماد به نفس، نگهداری اشیا، آشنایی با حشرات، تعاملات اجتماعی، تکنولوژی و ارتباطات و ... باشد.

خداکرمی گفت: امروزه مفهوم موزه ها بسیار متفاوت است و دیگر منحصراً جایی برای نگهداری اشیاء نیست، بخصوص موزه های کودکان به محلی برای تجربه زندگی تبدیل شده اند و تقریباً در کلیه شهرهای کشورهای توسعه یافته، شهرداری ها بهترین فضای شهری خود را به موزه کودکان اختصاص داده اند و موزه کودکان بوستون با قدمت 100 ساله و موزه کودکان توکیو و.. بهترین مثال هایی هستند که توانسته کودکان شهر را در یک محیط خلاق برای زندگی آینده آماده کند.

وی ادامه داد: در این موزه ها درگیر کردن کودکان و خانواده ها به کشف تجربیات جدید برای برخورداری از دنیایی بهتر با ارتقای مهارت های اساسی زندگی و جذاب شدن یادگیری و آموزش مداوم در یک محیط غیر رسمی و اما جدی مهم ترین اصل است.مخالفان می گویند در کانون پرورش فکری کودکان محیطی برای تاریخ ادبیات کودکان اختصاص داده شده است،باید توضیح بدهم آن جا فقط مختص تاریخ ادبیات است و ما درباره یک مکان جامع صحبت می کنیم.امروز موزه ها محلی برای تجربه زندگی هستند.

به گفته عضو شورای شهر تهران، موزه کودکان در یک فضای طبیعی یا احساس امنیت و اعتماد برای رشد تخیلات و کنجکاوی و واقع گرایی تاسیس می شود.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موزه کودکان با محوریت نیازهای کنجکاوانه کودکان که بتواند پشتیبان خانواده ها برای پرورش خلاقیت و کنجکاوی فرزندان خود باشد تشکیل می شود و مهمترین هدف این موزه بهبود رشد و تکامل سالم کودکان و بکارگیری توانایی های بالقوه آنان برای دستیابی به رفاه جمعی و شکوفایی نسل آینده است.
خداکرمی با اشاره به ارزش این موزه تصریح کرد: این موزه بازی محوری است، اعتقاد به ارزش ذاتی بازی و فرصت هایی برای یادگیری تجربی و کشف مبتنی بر اشیا چند حسی فراهم می شود.ما کودکان و خانواده ها را به تجربیات و ایده های تحول آفرین در علم و فناوری، بهداشت و سلامت، هنرها و علوم انسانی و فرهنگی، ملی و جهانی متصل می کنیم و در این موزه ها حامی والدین، مربیان، محققان علمی، رهبران مدنی و متخصصان بهداشت در رسیدگی به مسایل مهم پیش روی کودکان خواهیم بود.

وی ادامه داد: وظیفه ماست تا برای تقویت نوآوری و بهبود چشم انداز آینده کودکان تلاش کنیم.در موزه کودکان کودک و خانواده با زندگی متنوع فرهنگی آشنا می شوند و بعبارتی این موزه مکان ملاقات پر جنب و جوش را برای همه اقشار و شهروندان فراهم می کند.رای ما به تاسیس موزه کودکان به معنی به یادگار ماندن مکانی بی نظیر برای کودکان امروز و نسل فردا خواهد بود و نشان خواهد داد که شورای پنجم کودکان شهر برایش از اهمیت خاصی برخوردارند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین ذهن خودتان را از موزه های ایرانی برای کودکان مثل ایرانک و کانون پرورش فکری رها کنید. در حالی که می تواند بخشی از این موزه نگه داری اشیای خارجی باشد، اما بیشترین هدف این مکان، آشنایی کودکان با طبیعت و محیط زیست است. آنچه ما از شهرداری انتظار داریم این است که با توجه به بند 8ماده مصوبه شهر دوستدار کودک که در آن تاکید به ساخت موزه اسباب بازی شده، مکانی ماندگار برای کودکان تاسیس کنیم که بخشی از آن موزه اسباب بازی باشد. 

خداکرمی افزود: این موزه یک مکان تربیتی- آموزشی و هویت بخشی خواهد بود که جایش در این شهر و کشور خالی است. بنابراین ما شهرداری را مکلف به تایین مکانی برای تاسیس این موزه با کمک بخش خصوصی می کنیم. ما نگفتیم شهرداری به تنهایی این کار را انجام دهد، بلکه در تبصره ای ذکر کردیم شهرداری از فعالین حوزه تاریخی و فرهنگی و سازمان های مردم نهاد کمک بگیرد. پیش بینی ما این است اگر طراحی این موزه مطابق با استانداردهای جهانی باشد باعث ایجاد تحول در کشور خواهد شد.

در ادامه جوادی یگانه معاون فرهنگی شهردار در واکنش به این طرح اظهار کرد: در حال حاضر باغ کتاب که متعلق به شهرداری تهران است یکی از بزرگترین و پرمخاطب‌ترین موزه‌های پایتخت است و ما در حوزه موزه کودک نیز قرار نیست متولی باشیم بلکه در یک ملک شهرداری کار به بخش خصوصی سپرده می‌شود و ما موافق ایجاد این موزه هستیم.

به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر کلیات تاسیس موزه کودک در تهران را به تصویب رسانده و طرح پیشنهادی برای بررسی جزییات به کمیسیون تخصصی بازگردانده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها