یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
200 بار تجدیدچاپ برخی آثار دفاع مقدس، دیگر در تاریخ نشر ما تکرار نشد

قاسم سیدناظمی، پژوهشگر تبریزی ادبیات پایداری و نویسنده کتاب‌های «خداحافظ سردار» و «گیرنده، منطقه جنگی» گفت: کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس چاپ شده‌اند که بعضی از آنها نزدیک به ۲۰۰ بار تجدید چاپ شده‌اند. تاریخ نشر ما تقریبا از این اتفاقات بی‌نصیب بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، چهارمین نشست استانی محفل ادبی شهریار به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس، با حضور شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های آذربایجان شرقی و جمعی از اهالی ادب و شاعران استان بر بستر فضای صورت مجازی در شبکه اسکای روم برگزار شد؛ نشستی که به‌روایت شاعرانه از چهل سال استقامت و پایداری اختصاص داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در این نشست با تاکید بر اینکه تبیین ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران با بهره‌گیری از زبان گویای هنر به‌خصوص ادبیات و شعر یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر است، گفت: آثاری که توسط شاعران و نویسندگان پایداری خلق شده است، حجم کمی نیست، ولی در اینکه این آثار تا چه حد توانسته در ابهام‌زدایی از این واقعه، رفع شبهات، روایت و ثبت حماسه‌ها، و به تصویرکشیدن و ماندگاری این رُخداد شگفت تاریخی موفق باشد، خلاء‌هایی دیده می‌شود.


شهرام خدایی، تقویت گفتمان جهاد، مقاومت و انقلاب اسلامی را مهمترین هدف تشکیل محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و گفت: می‌بایست از شعر و قلم هنرمندانی که به واسطه زبان هنر این فرهنگ ناب را در میان خانواده‌ها و جامعه نهادینه می‌کنند حمایت کرد.

در ادامه، قاسم سیدناظمی، پژوهشگر ادبیات پایداری و نویسنده کتاب‌های «خداحافظ سردار» و «گیرنده، منطقه جنگی» به بیان مطالبی در باب ادبیات دفاع مقدس و روایتگری روزهای ایثار و مقاومت پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین روش‌های تربیت در هر جامعه، تربیت به وسیله الگو، اسوه و قهرمان‌پروری است گفت: در جوامع غربی قهرمانان با استفاده از عنصر تخیل ساخته می‌شود؛ به‌عنوان نمونه شاکله اصلی و هدف بنیادی سینمای آمریکا (هالیوود) پرورش نمادها و الگوهایی است که در عالم ظاهر و واقعیت وجود ندارند و به‌وسیله آنها سعی در افزایش اتفاق و اتحاد عمومی می‌کنند. اما در مورد کشور ایران این جریان تفاوت‌هایی دارد؛ ما بعد از وقوع انقلاب اسلامی همواره با قهرمانان واقعی چون شهید مهدی باکری و شهید قاسم سلیمانی زیسته‌ایم که این قهرمانان عنصر امید و ماندگاری را در خون و جان این ملت نهادینه کرده‌اند.

ناظمی افزود: روش تربیت الگویی، از آنجا که محتوای تربیت را به‌صورت عینی و عملی ارائه می‌دهد، در انتقال مفاهیم و آموزش برنامه‌های تربیتی بسیار مؤثر است. در منابع اسلامی نیز، بر بهره‌گیری از الگو و پیروی از اسوه‌های حسنه و قهرمانان تأکید شده است.

این پژوهشگر تبریزی حوزه ادبیات پایداری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتاب «خداحافظ سردار» که روایت حماسه عاشقانه فاتح میدان‌های ستیز و پایداری سردار سرلشکر پاسدارشهید مهندس مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا است گفت: معمولا خاطراتی را که راوی خود حضور ندارند، ما مجبور هستیم از زبان دیگران روایت کنیم؛ در مورد «خداحافظ سردار» نیز همین اتفاق افتاده است؛ خاطرات مختلف از افراد مختلف در کنار هم چیده شده است. اما آنچه که در این کتاب صورت گرفته و وجه تمایز این اثر با سایر آثار این حوزه است، این است که تمامی خاطرات گردآوری شده، یک بار دیگر سرند شده و از لحاظ زمانی در کنار هم چیده شده است و مخاطب زمانی که کتاب را مطالعه می‌کند، احساس می‌کند یک روایت رمان‌گونه مستند و دارای انسجام درونی را پیش می‌برد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه، حوزه ادبیات پایداری به ویژه ادبیات دفاع مقدس بسیار بر فرهنگ و هنر این مرز و بوم تاثیرگذار بوده و بر گسترش آن کمک کرده است، گفت: کتاب‌هایی در حوزه مذکور چاپ شده‌اند که به تیراژهای استثنایی دست یافته و بعضی از آنها نزدیک به ۲۰۰ بار تجدید چاپ شده‌اند. تاریخ نشر ما تقریبا از این اتفاقات بی‌نصیب بوده است. همین دلیلی روشنی است که نشان می‌دهد ادبیات پایداری بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی ما تاثیر گذاشته، به غنی کردن ادبیات معاصر ما تاثیر گذاشته و حتی تاثیر مستقیم بر غنی‌تر شدن سینمای ما داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها