یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» منتشر شد

با توجه به نبود امکان برگزاری بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سال جاری، اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، با توجه به نبود امکان برگزاری بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم صیانت از سلامت هنرمندان و مخاطبان تئاتر، اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، در راستای تقویت بسترهای نمایشنامه‌نویسی کشور و ترغیب نمایشنامه‌نویسان به خلق آثار ماندگار، رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» را با رویکرد توجه به مضامین و مفاهیم مقاومت و دفاع مقدس در گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می‌کند.
 
مهلت ارسال اثر برای شرکت در این رویداد تا پایان مهر سال جاری است و علاقه‌مندان می‌بایست تا این زمان چکیده یا طرح نمایشنامه خود را در بخش ویژه «نخل سرخ» بر روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی https://theater.ir/ بارگذاری کنند. در ادامه هیئت‌انتخاب در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه اسامی آثاری که ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به نمایشنامه کامل را دارند اعلام خواهد کرد. روند عقد قرارداد و تولید نمایشنامه براساس فراخوان اعلامی طی خواهد شد. رونمایی و چاپ آثار در اسفندماه ۹۹ انجام می‌شود.
 
با توجه به تاکید برگزارکنندگان این رویداد بر فرآیند «تولید نمایشنامه از آغاز تا پایان» تنها کسانی می‌توانند متقاضی حضور شوند که نمایشنامه‌شان تولید جدید محسوب می‌شود.
 
فراخوان رویداد نمایشنامهنویسی «نخل سرخ»
اهداف
ترغیب هنرمندان و به ویژه نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای کشور به خلق آثار ارزشمند نمایشی.
تقویت رویکرد پژوهش محور در خلق نمایشنامه‌های موضوعی.
پرهیز از نگاه سطحی به موضوعات، رویدادها و شخصیت‌های دفاع مقدس.
پرداختن به مفهوم عمیق مقاومت و تاثیرات آن در شئون زندگی جهان معاصر.
 بازشناخت و بزرگداشت حماسه دفاع مقدس به ویژه آزادسازی خرمشهر و ایثارگران حوزه مقاومت با زبان اثر گذار نمایش.

موضوع‌ها
 جلوه‌های مقاومت در تاریخ معاصر ایران به ویژه 8 سال دفاع مقدس و دوران تحریم‌های ظالمانه.
 شخصیت‌های اثرگذار دفاع مقدس و مقاومت در ایران به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.
بازشناخت مفهوم ایثار و مقاومت در زندگی اجتماعی.
پرداخت به دستاوردهای دفاع مقدس.
پرداخت به جلوه‌های حماسه آزاد سازی خرمشهر.
پرداخت به همگرایی ملی و همدلی مومنانه براي گذار از تهدیدها.
 
شرایط و ضوابط
با توجه به موضوع‌های ذکر شده و نیز تاکید بر فرایند "تولید نمایشنامه از آغاز تا پایان"، لازم است متقاضیان نخست (الف) یک چکیده/ طرح در 2 تا 5 صفحه (بین 500 تا 2500 لغت) را در تارنمای ایران تئاتر ir.theater//:http بارگذاري نمایند و سپس (ب) هیات انتخاب با مطالعه چکیده/ طرح‌های دریافت شده، آثاري را که ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به نمایشنامه کامل دارند، اعلام کرده و (ج) با نویسندگان این آثار قرارداد نگارش نمایشنامه (بین 5 تا 10 میلیون تومان) منعقد خواهد شد و سرانجام (د) فرایند نگارش نمایشنامه به همراه بحث‌های کارشناسی هیات انتخاب و هر نویسنده، متناسب با اثر انتخابی انجام خواهد گرفت.

نکته 1 : شایسته است تا چکیده/ طرح به نحوي نوشته شود تا خط سیر داستانی اثر (آغاز و میان و پایان)، شخصیت/ شخصیت‌های اصلی، حوادث و ماجراهای اصلی، اندیشه اصلی اثر مشخص شوند؛
نکته 2 :آثاري می‌توانند در این مسابقه شرکت نمایند که "تولید جدید" محسوب شوند و در هیچ جشنواره یا مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی اجرا نشده و ارایه یا به چاپ نرسیده باشند؛
نکته 3 :نمایشنامه‌های پدید آمده از این فرایند در انتشارات نمایش منتشر خواهند شد؛
نکته 4 :ضروري است تا متقاضیان در تارنماي ایران تئاتر ir.theater//:http فرم‌های لازم را تکمیل کرده و به همراه فایل‌های (Word و Pdf) بین 500 تا 2500 لغت از طرح/ چکیده نمایشنامه‌ای که قرار است نگاشته شود، بارگذاري و ثبت نماید و کد رهگیری دریافت کنند؛
نکته 5 :زمان ارسال آثار تا 30 مهرماه 1399 است؛
نکته 6 :اعلام طرح/ چکیده‌های انتخاب شده 24 آبان ماه 1399 است؛
نکته 7 :عقد قرارداد با برگزیدگان و شروعِ نگارش از 25 آبان ماه 1399 آغاز می‌شود؛
نکته 8 :رونمایی و چاپ آثار، اسفند ماه 1399 است؛
نکته 9 :حضور و ثبت تقاضا در این برنامه به منزله پذیرش ضوابط و رویکرد اجرایی آن است؛
نکته 10 :انجمن هنرهای نمایشی ایران به مدت یک سال حق بهرهبرداری از نمایشنامه‌های برگزیده را (با اخذ مجوز نویسنده) خواهد داشت.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها