دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
گاهی تکثیر غیر‌قانونی کتاب به 2 میلیون نسخه می‌‌رسد

سید‌عباس حسینی‌نیک در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو امار تکثیر‌غیر‌قانونی کتاب را بیش از بساط دستفروشان دانست و گفت: در برخی موارد گاهی دانلود فایل کتاب به بالای دومیلیون می‌رسد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌و‌گو، سیدعباس حسینی نیک، ناشر برگزیده سال، مدیر انتشارات مجد و مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در رابطه با قاچاق کتاب، وضعیت موجود حوزه نشر و حقوق ناشران و پدیدآورندگان را برآمده از چند عامل دانست و تصریح کرد: وضعیت قانون‌گذاری مطابق کنوانسیون برن است و حقوق مالکیت ادبی و هنری ما از سال ۱۳۴۸ در این قانون نوشته شده که البته نواقصی دارد که به‌خصوص در ضمانت اجرا باید به آن توجه کرد و اصلاحاتی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بخش‌هایی از قانون مشکلاتی دارد که نهاد قضایی را محدود کرده البته خوشبختانه دادسرای فرهنگ و رسانه چند شعبه را به این حوزه تخصیص داده که با مشورت‌ها و جلساتی که وجود دارد وضعیت رو به بهبود است. هرچند این حوزه نیازمند تقویت است. از سویی ناآگاهی فعالان حوزه نشر از نویسنده و پدیدآورنده و مترجم تا ناشران از قوانین و حقوقی که دارند باعث شده به دنبال پیگیری‌های دولت باشند درحالی‌که جرایم این بخش نیاز به شاکی خصوصی دارد و تشکل‌های نشر و وزارت ارشاد و اتحادیه‌ها نمی‌توانند به نمایندگی از ناشران شکایت کنند.
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی حجم تخلف در این حوزه را بیشتر از آن چیزی که در سطح پیاده‌روهای دانشگاه اتفاق می‌افتد دانست و گفت: جرایم تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی و واقعی در حوزه دانشگاهی ذیل واحد سایت و تکثیر است که در انجمن ناشران دانشگاهی تلاش شد تا با مکاتبه دانشگاه‌ها این وضعیت ساماندهی شود.
 
حسینی‌نیک با اشاره به حجم تخلفات در فضای مجازی و نشر غیرقانونی کتاب‌ها، بیان کرد: در برخی موارد گاهی دانلود فایل کتاب به بالای دومیلیون می‌رسد که تقریبا از نظر قانونی کاری صورت نمی‌گیرد و برداشت از قانون در این حوزه دقیق نبوده که در دادسرای فرهنگ و رسانه باید بررسی و پیگیری شود که براساس قوانین چگونه با فضای مجازی که به‌شدت آلوده شده و به شکل نابسامانی در تکثیر غیرقانونی کتاب به اسم گسترش علم و فرهنگ فعال است مقابله شود.
 
وی بیان کرد: تکثیر غیرقانونی کتاب سرمایه‌های علمی – فرهنگی جامعه یعنی مولف و پدیدآورنده را دلسرد کرده و چندی نمی‌گذرد که دیگر تولید محتوایی صورت نمی‌گیرد پس باید همه مسئولان امر در رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی به این مساله توجه کنند.
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با تصریح بر اینکه در برخورد با قاچاق کتاب به اصل موضوع و علت آن توجهی نمی‌شود، افزود: متأسفانه ما فقط شاهد برخورد با دستفروشان این حوزه هستیم درحالی‌که هنوز دو پرده پشت این دستفروشان فعالیت می‌کنند و ناپیدا هم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها