دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
نقش نویسنده آثار دفاع مقدس رنگ‌آمیزی هنرمندانه با تکیه بر مستندات است / کتاب‌های دفاع مقدسی منبع اقتباس برای سینما و تلویزیون

نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه صداقت در نوشتن مهم‌ترین شرط موفقیت است، گفت: نقش نویسنده آثار دفاع مقدس رنگ‌آمیزی هنرمندانه با تکیه بر مستندات است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آنا نوشت: در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹ این مرز و بوم درگیر یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن بیستم شد. جنگی تحمیلی که هشت سال به طول انجامید و در سال ۱۳۶۷ به پایان رسید.

گنجینه پرگوهر دفاع مقدس با انبوهی از مصادیق ایثار و از جان گذشتگی و بالاترین مراحل سلوک عرفانی و قرب حق، در سنگرها و خاک‌ریزهای مرزهای غربی و جنوبی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس هنوز می‌تواند ریشه آفرینش‌های ادبی باشد.

گلعلی بابایی، نویسنده باسابقه حوزه دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، گفت: برخی نویسنده‌ها چون نمی‌توانند چیزی که در ذات اصلی شهید وجود دارد و آن زندگانی واقعی شهید است را بنویسند شروع به خیال‌بافی می‌کند و معمولاً این خیال‌بافی‌ها برای این شخصیت‌ها بیشتر به سمت ماورایی کردن و دست‌نیافتنی کردن شهدا می‌رود که این مسائل بیشتر در ژانرهای مستند داستانی اتفاق می‌افتد.

وی ضمن بیان اینکه مقداری از آفت اغراق در آثار مربوط به دفاع مقدس مربوط به ذائقه مخاطب است، افزود: به هر حال زندگینامه‌ها در قالب مستند داستانی جذابیت بیشتری دارد نسبت به زندگینامه‌های مستند دارند. در آثار مستند نویسنده هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد مگر به شیوه‌های خاصی که بتواند مخاطب را جذب کند و دستش بسته‌تر است. معمولاً زنگ‌پردازی‌ها و داستان‌پردازی‌های آثار مستند داستانی برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد که این اتفاق هم از مظلومیت شهدا است.

این نویسنده دفاع مقدس اظهار کرد: خیلی از ناشران کتاب‌های خود را قبل از چاپ در اختیار خانواده، دوستان و هم‌رزمان شهید قرار می‌دهد تا راستی‌آزمایی شود.

بابایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند؛ با تحریف مخالف هستند اما با رنگ آمیزی هنرمندانه موافق‌اند، ابراز کرد: صداقت در نوشتن مهم‌ترین شرط موفقیت است. در نوشتن آثار در مورد شهدا مطالب غیرواقعی اضافه نکنیم و کم‌فروشی هم نکنیم. همان مستنداتی که به دست می‌آوریم با صداقت و نیت خالص همراه با چاشنی رنگ‌آمیزی هنرمندانه اثر خوبی را می‌آفریند.

وی با تاکید بر این نکته که نقش نویسنده آثار دفاع مقدس رنگ‌آمیزی هنرمندانه با تکیه بر مستندات است، عنوان کرد: نمونه مناسب نویسندگان جوان که موفق هستند خانم مریم عرفانیان است که کتاب «مربع‌های قرمز» را نوشته است که مورد توجه مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. او گفته است که برای نوشتن این کتاب سختی فراوان کشیده و نتیجه خوبی هم گرفته است اما برخی‌ها نمی‌خواهند این سختی را تحمل کنند و بخوانند و پژوهش کنند. اگر نویسنده با اطلاعات خوب وارد میدان نوشتن شود برچسب خیالبافی و داستان‌سرایی هم نمی‌خورد.

نویسنده کتاب «همپای صاعقه» گفت: صداوسیما هم در سریال‌سازی درباره دفاع مقدس کم‌کاری کرده و الان هر سریالی می‌بینم مربوط به دوره قاجار یا پهلوی است. در همه جای دنیا ساخت سریال‌ها و فیلم‌های بزرگ دنیا مبتنی بر اقتباس است اما فیلم‌های ما مبتنی بر خیال‌پردازی است.

بابایی خاطرنشان کرد: فیلم‌های دهه شصت و هفتاد خوب بود اما نیاز به آثار سینمایی و تلویزیونی جدید داریم؛ که بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدس می‌تواند برای تولید آثار مربوط به جنگ تحمیلی مورد اقتباس قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها