چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
تقدیر از برنامه «کیمیای کلمات»

در آستانه روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از برنامه رادیویی  کیمیای کلمات رادیو فرهنگ تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به مناسبت روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در مراسمی با حضور علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما و غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین سیدمرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاه آبادی معاون صدا، معاون امور شهرستان‌ها و جمعی از مدیران و بزرگان و دست‌اندرکاران حوزه زبان و ادبیات فارسی از برنامه رادیویی کیمیای کلمات رادیو فرهنگ تقدیر به عمل آمد.

همچنین امروز در دفتر شبکه رادیویی فرهنگ علیرضا حبیبی از عوامل این برنامه فریده گودرزی تهیه کننده و بهرام پروین گنابادی کارشناس مجری برنامه قدردانی کرد.

بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس برنامه کیمیای کلمات از تقدیر این برنامه اظهار خوشحالی کرد و گفت: این برنامه در آذرماه سال 94 آغاز به کار کرد. برنامه کیمیای کلمات راه خود را پیدا کرده است. پیشنهاد این کار از سوی نیلوفر زندیان مدیر گروه رادیو کتاب فرهنگ داده شد و تهیه کننده ابتدایی آن طاهره جولایی بود.  

وی افزود: از همان ابتدا بنا براین بود که هر هفته یک کتاب در حوزه ادبیات کهن مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت و بیشتر سعی می‌شد که مباحث تخصصی با زبان ساده برای شنوندگان مطرح شود. تا مخاطبان به کتابخوانی ترغیب شوند که در انتخاب کتاب به دو ویژگی جذاب بودن و اهمیت آن در فرهنگ و ادبیات دقت می‌شد و از سویی شنونده به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کند و خوشبختانه بعد از چند وقت این برنامه شنیده شد و مخاطبان خود را پیدا کرد. 

پروین گنابادی همچنین گفت: کتاب‌هایی که در این برنامه انتخاب می‌شود کتاب‌های شایسته‌ای است، به طور مثال کتاب چهارخطی سیدعلی میرافضلی را یک هفته بعد از اینکه وارد بازار شد در دو جلسه به تفصیل معرفی کردیم و سال بعد این کتاب به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

وی با بیان اینکه این برنامه راه خود را پیدا کرده است، بیان کرد: بازخورد مردم نسبت به این برنامه ما را برای ادامه کار بسیار دلگرم می‌کند، به همین دلیل سعی کردیم که همواره برنامه در سطح بالایی قرار داشته باشد. 

این پژوهشگر همچنین عنوان کرد: در این برنامه سعی می‌شود که کتاب‌هایی معرفی شود که وحدت فرهنگی و ملی ایرانیان را تقویت بخشد و به هیچ عنوان جهت دار نباشد و شنونده از طریق آن کتاب بتواند بینش زبانی و فرهنگی خود را بالاتر ببرد.
 
وی در پایان گفت: این دغدغه را دارم که از طریق معرفی کتاب‌های درجه یک، که متون کهن را مورد بررسی قرار می‌دهد، شنوندگان را با متون ایرانی آشنا کنیم و هم به مخاطب گوشزد کنیم که زبان فارسی راه اصلی حفظ و هویت و تحکیم وحدت ملی است. 

برنامه «کیمیای کلمات» کاری از شبکه رادیویی فرهنگ به معرفی و بررسی متون كهن ادب فارسی از جمله تاریخ بیهقی، سیاستنامه، کلیات سعدی، حافظ، فردوسی، رودکی،سنایی و ... به همراه پژوهش‌های معاصری كه درباره این آثار نگاشته شده اند، معرفی تمامی جشن‌نامه‌ها و مجموعه مقالات و کنگره‌هایی که در بزرگداشت شعرا و نویسندگان منتشر می‌شود.  این برنامه جمعه‌ها ساعت ۲۰:۱۵ روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز قابل شنیدن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها