شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
رونمایی از سه کتاب و اپلیکیشن در حوزه جمعیت و خانواده   

از سه کتاب «شاخص های جمعیت و آخرین وضعیت سیاست‌های جمعیتی»، «افزایش موالید در کشورهای منتخب»، «هفت خوان خیالی» و اپلیکیشن «مثبت خانواده» در خبرگزاری مهر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به مناسبت روز ملی جمعیت از دو کتاب «شاخص های جمعیت و آخرین وضعیت سیاست‌های جمعیتی» و «افزایش موالید در کشورهای منتخب» نوشته محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خبرگزاری مهر رونمایی شد.

در این کتب شاخص‌های جمعیتی کشور، چالش‌های جمعیتی و عملکرد دستگاه‌های مختلف در این حوزه بررسی شده است.

در کتاب «افزایش موالید در کشورهای منتخب» نیز به تجربه دیگرهای کشورهای جهان در افزایش نرخ موالید پرداخته شده است. در این کتاب به سیاست‌های افزایش جمعیت در کشورهای اروپایی و کشورهایی ازجمله ژاپن اشاره و بر نتایج مطلوب این ملت در افزایش نرخ جمعیت و مقابله با حرکت به سمت سالمندی تصریح شده است. استفاده از الگوهای دیگر کشورهای در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت، می‌تواند برای سیاست گذاران و قانون گذاران کشور راهگشا باشد.

به علاوه از کتاب دیگری با عنوان «هفت خوان خیالی» نوشته سحر فرهادی فعال حوزه جمعیت نیز رونمایی شد.

در این کتاب به مسائلی ازجمله بررسی علل میل به کم فرزندی، ارتباط معیشت و تک فرزندی، هزینه‌های فرزند آوری در جامعه کنونی، شیوه صحیح تربیت کودک، بررسی موضوع غربالگری‌های اجباری، نوع زایمان و تشریح خطرات عمل سزارین، راه کارهای آماده سازی فکری دختران جوان برای زایمان طبیعی، ارزش مادری و خانه داری پرداخته شده است.

بر اساس پژوهش‌های این کتاب، به تناسب افزایش تعداد فرزندان میزان هزینه‌های خانواده دو برابر نمی‌شود و به رقم ۱.۳۳ درصد می‌رسد. در نتیجه مهمترین علل تمایل به کم فرزندی مسائل اقتصادی نیست بلکه دلیل اصلی این امر سبک زندگی زوجین است.

در این مراسم از اپلیکیشن «مثبت خانواده» ساخته سید حامد حسینی مدیر فضای مجازی مجمع فعالان جمعیت نیز رونمایی شد.

این اپلیکیشن با هدف ارائه و آموزش اطلاعات مورد نیاز یک خانواده در حوزه‌های تربیتی و خانوادگی برای رسیدن به یک زندگی سالم و سعادتمند و همچنین توجه خاص به بحث بحران جمعیت کشور و فرهنگ سازی در عرصه فرزندآوری ساخته شده است.

از دیگر اهداف این اپلیکیشن دسترسی آسان و یک جا به موضوعات مهم و مورد نیاز خانواده اعم از همسر داری، فرزندآوری، فرزندپروری، سازماندهی و ارائه خدمات منسجم و منظم به خانواده‌ها از طریق پیوند دادن کارشناسان و مشاوران با خانواده‌ها، استفاده و سازماندهی به‌هنگام از ظرفیت‌های مخاطبان، مجموعه‌ها و فعالان مرتبط با حوزه جمعیت و خانواده و معرفی عملیات‌های میدانی به مخاطبان و مجموعه‌های مرتبط با حوزه جمعیت و خانواده است.

در پایان این مراسم از محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی و عضو هیئت علمی وزارت علوم و سحر فرهادی نویسنده کتاب «هفت خوان خیالی» تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها