پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
افشین علا شاعر ممتاز و انقلابی است/علا: من یک شاعر سیاسی هستم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با افشین علا، وی را شاعر آئینی، فعال در حوزه کودک و نوجوان و همچنین شاعر اجتماعی سیاسی با آثار قابل‌توجه دانست و ممتاز گفت: در صد سال اخیر کمتر شاعری را می‌شناسم که این‌گونه به‌صورت ترکیبی و در این سه حوزه توانسته باشد اشعار فاخری را بسراید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این دیدار با بیان اینکه حریت و شجاعت در ابراز نظر از ویژگی‌های اخلاقی و انسانی افشین‌علا است، گفت: آقای علا وجوه مختلف شخصیتی دارد که قابل توجه و ستایش است. ایشان در حوزه شعر و شاعری هم در شعر کودک و نوجوان و هم در شعر آئینی و اشعار سیاسی و اجتماعی آثار برجسته‌ای دارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای علا اشعار فراوانی در حوزه کودک و نوجوان سروده‌اند که حتی شعری که در دیدار مقام معظم رهبری با شاعران در رمضان سال 97 قرائت کردند در حوزه کودک و نوجوان بود.
 
وی افزود: آقای علا یکی از شاعران آیینی خوب کشورمان هم هستند. ازجمله شعر ایشان در توصیف حضرت ‌ام‌کلثوم سروده‌ای بسیار ارزشمند است و ازجمله اشعار این حوزه، می‌توان به کتاب «طعم صلوات و کتاب خورشید و ماه» و«12 ستاره» ایشان اشاره کرد که در فضای شعر آئینی کودک و نوجوان به خوبی توانسته حلاوت دین و مذهب را به شکلی شاعرانه به کودک منتقل کند.
 
صالحی تصریح کرد: ایشان همچنین یک شاعر سیاسی و اجتماعی خوب کشورمان است که در موضوعات مختلف شعر سروده‌اند. در صد سال اخیر، کمتر شاعری را می‌شناسم که این‌گونه به‌صورت ترکیبی و در این سه حوزه توانسته باشد اشعار فاخری را بسراید.
 
وی با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی افشین علا، ادامه داد: حریت، شجاعت در ابراز نظر و ... از دیگر ویژگی‌های اخلاقی و انسانی ایشان است که وی را به فردی ممتاز تبدیل کرده‌است. اما ایشان در کنار این حریت، دارای اصول و چارچوب دینی، اخلاقی و ارزشی است.
 
صالحی انقلابی بودن را از دیگر ویژگی‌های افشین علا برشمرد و گفت: این شاعر در طول دهه‌های اخیر انقلابی بودن را با سلیقه‌های سیاسی مزاحم ندیده و اگر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اقتضائاتی داشته با همین هدف اشعاری را سروده که از آن جمله می‌توان به اشعار وی درباره سردار سلیمانی در سال 94 و همچنین شعری درباره شهید حججی اشاره کرد که بسیار تاثیرگذار بوده‌است و سروده اخیر ایشان که مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت و به تعبیر ایشان «بسیار به موقع و به جا بود» در همین مسیر قرار دارد و همان جمله ایشان را تاکید و تکرار می‌کنم: «دست شما درد نکند.»
 
در این دیدار افشین علا شاعر کشورمان هم با تقدیر از توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همیشه برایم سخت بوده از اینکه به‌صورت رسمی مورد تقدیر قرار بگیرم اما فرق است میان اینکه چه کسی انسان را تقدیر کند. دکتر صالحی همواره بین اهالی فرهنگ و هنر و همچنین اهالی سیاست و دیانت فردی کاملا شناخته شده هستند و توجه ایشان بر من باعث افتخار است.

توجه شاعری به انقلاب به معنای روی‌ آوردن به قدرت نیست  
وی ادامه داد: هر وقت رهبر معظم انقلاب از من تقدیر می‌کنند آن‌قدر به وجد می‌آیم که آن را ذخیره آخرت خود قرار می‌دهم. در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی هستیم که لازم است نویسندگان، شاعران و هنرمندان در راستای آرمان‌های این روزها وارد شوند و آثاری را تولید کنند. به نظرم ورود به عرصه انقلابی مانند وارد شدن به میدان مین است. برخی مخاطبان فکر می‌کنند اگر شاعری با اثر خود از انقلاب دفاع می‌کند به معنای این است که به سمت و سوی قدرت روی آورده در حالی‌که اینگونه نیست.
 
علا در عین حال تاکید کرد: من یک شاعر سیاسی هستم و به آن افتخار می‌کنم. مگر می‌شود در روزگاری که همه کمر به نابودی این کشور بسته‌اند و با این همه هجمه و تخاصم، یک هنرمند و شاعر دغدغه‌ای برای کشورش نداشته باشد. هنرمندان و روشنفکران باید نگاه‌شان را تغییر بدهند. روشنفکری به معنای این نیست که با حاکمیت و نظام مخالف باشیم.
 
در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوحی از خدمات ادبی- فرهنگی و ازجمله سروده اخیر این شاعر خطاب به حاکمان عرب و محکومیت توافق اخیر امارات متحده با رژیم اشغالگر صهیونیستی تقدیر کرد.
 
محسن جوادی، معاون امور فرهنگی و محمود شالویی، مشاور زبان فارسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها