یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
به چالش کشیدن محوریت آمریکا و اروپا در «گاهِ نقد»

چهارمین شماره مجله «گاهِ نقد»، مجله تخصصی بررسی و نقد کتاب، با موضوع «الگوهای توسعه» روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این شماره از مجله «گاهِ نقد»، نخستین جلد از مجموعه سه‌جلدی گاهِ نقد علوم اجتماعی با موضوع «جدال الگوهای توسعه در نشر ایران» است که جلد نخست، بر الگوهای توسعه نئولیبرال تمرکز کرده است و به بررسی و تحلیل توسعه و الگوهای گوناگون آن در فضای نشر کشور می‌پردازد و با تمرکز بر الگوهای نئولیبرال و کمّی‌نگر، ویژگی‌های آن‌ها و الگوهای جایگزین را نقد و بررسی می‌کند.

در این شماره مهم‌ترین و اصلی‌ترین ناشران حوزه توسعه واکاوی شده و کتاب‌های هرکدام از این ناشران نقد و بررسی می‌شود. «گفتار»، «دیدار»، «هشدار» و «نقدوار» بخش‌های گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویه‌ای ویژه به توسعه و ویژگی‌های آن در آینه کتاب‌ها نگریسته‌اند.
 
در «گفتار»، علیرضا حدادی، سردبیر این شماره از «گاهِ نقد»، سری به تاریخچه توسعه و خاستگاه‌های آن می‌زند و با نگاهی به تاریخ چندصدساله غرب، الگوی توسعه  ایشان و تلاش برای جهانی‌کردن آن را موشکافی می‌کند.
 
در «دیدار»، نخست محسن امین در ویژگی‌های اصلی توسعه چون‌وچرا می‌کند و با قراردادن توسعه در برابر پساتوسعه، به آسیب‌شناسی آن می‌پردازد و با نگاهی به نظریات پسااستعماری و شرق‌شناسی، محوریت آمریکا و اروپا در الگوی توسعه را به چالش می‌کشد. در ادامه ایمان عابدی، با بررسی پیوند میان انسان و توسعه، به جایگاه انسان در الگوهای توسعه می‌پردازد و ابعاد فرهنگی و روانی توسعه موجود و توسعه مطلوب را واکاوی می‌کند.
 
در بخش «هشدار»، سیدمحمدرضا دادگستر به نقد و بررسی نئولیبرالیسم ایرانی و کارگزاران و نمایندگان آن پرداخته است و مکتب نیاوران و اعضای آن را به عنوان  مهم‌ترین نماینده الگوی نئولیبرال و بازار آزاد در برنامه‌ریزی‌های توسعه در ایران معرفی و بررسی می‌کند. سپس مهدی امیدی به جست‌وجوی عدالت در نحله‌های معاصر لیبرالی می‌پردازد و دیدگاه‌های گروه‌های برابری‌طلب، اختیارگرایان و جماعت‌گرایان را با یکدیگر مقایسه می‌کند.
 
در بخش «نقدوار» مهم‌ترین ناشرانی که به توسعه نگاهی نئولیبرال و سرمایه‌محور دارند معرفی و بررسی شده و اصلی‌ترین کتاب‌های آنان به‌صورت دقیق نقد و بررسی می‌شوند. در این بخش به ناشرانی همچون دنیای اقتصاد، نی، روزنه، کویر و... پرداخته شده و الگوهای مطلوب توسعه و ویژگی‌های آن از نگاه هرکدام از این ناشران بررسی می‌شود.
 
 شماره چهارم مجله «گاه نقد» به سردبیری علیرضا حدادی، در ۲۷۲ صفحه در مراکز پخش و روزنامه‌فروشی‌ها عرضه شده است. همچنین شما می‌توانید نسخه PDF این شماره و شماره‌‌های پیشین مجله گاه نقد را از بخش کتابیکای برنامک «روبیکا» و نیز برنامک «طاقچه» تهیه کنید.
 
مجله «گاهِ نقد» به همت سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلأ  موجود در نقد تخصصی حوزه‌های مختلف کتاب تدوین و در حوزه‌های گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درست‌نویسی، روان‌شناسی و دین عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها