شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
طرح تابستانه می‌تواند برای اقتصاد نشر مفید باشد/ راه‌های سوءاستفاده بسته شود

مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ گفت: طرح تابستانه کتاب می‌تواند در وضعیت کنونی که اقتصاد نشر و فعالیت در این حوزه با چالش‌ها و مشکلات بسیار همراه است، مفید باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عباس جهانگیری، مدیر انتشارات و کتابفروشی حافظ که برای نخستین بار است در طرح‌های فصلی کتاب شرکت کرده، در گفت‌وگو با فارس درباره این طرح گفت: هر طرحی که درباره فروش کتاب تشویقی باشد خوب است، اما در این میان باید راه‌های سوءاستفاده برای برخی افراد سودجو را کاهش داد.

وی با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌هایی خوب است، اما کافی نیست، افزود: می‌توان با تشویق مردم برای حضور در کتابفروشی‌ها در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگ‌سازی کرد و با طرح‌هایی مثل تابستانه و بهارانه آنها را جذب کتاب و کتابخوانی کرد.

جهانگیری ادامه داد: اصل کار خوب است و می‌تواند در وضعیت کنونی که اقتصاد نشر و فعالیت در این حوزه برای صنعت نشر با چالش‌ها و مشکلات بسیار همراه است مفید باشد.

وی همچنین درباره استقبال مردم از طرح تابستانه کتاب در کتابفروشی حافظ گفت: با پوسترهایی که به در کتابفروشی زدیم مردم مراجعه می‌کنند و وقتی از تخفیف ۲۰ درصدی مطلع می‌شوند برای خرید کتاب تشویق شده و کتاب خریداری می‌کنند و اینکه نامشان درج می‌شود خود را در میان کتابخوان‌ها می‌بینند و حس خوبی دارند.

جهانگیری در بخش دیگر صحبت‌های خود با انتقاد از تخفیف‌های غیرمتعارف کتاب توسط دستفروشان کتاب عنوان کرد: مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که مردم توقع دارند کتاب را با تخفیف‌ ۵۰ درصدی خریداری کنند زیرا وقتی گوشه خیابان یا سایر نقاط شاهد هستند که کتاب‌ها با تخفیف ۵۰ درصدی فروخته می‌شود توقع دارند که کتاب‌ها در کتابفروشی هم با همین تخفیف به فروش برسد.

وی یادآور شد: الان در پیاد‌ه‌روها شاهد فروش کتاب با تخفیف بالا هستیم که این توقع را در میان مردم ایجاد کرده و از آنجایی که نمی‌دانند بخش زیادی از این کتاب‌ها قاچاق هستند نگاهشان به کتابفروش به عنوان گران‌فروش است.

به گفته جهانگیری، از سوی دیگر بعضی ناشران در سایت‌هایشان کتاب‌ها را با تخفیف بالا می‌فروشند و در کل مردم هم توقع تخفیف بالا دارند در حالی که این کار اصلا سود بالایی ندارد.

مدیر کتابفروشی حافظ با بیان اینکه باید درباره طرح به مردم اطلاع‌رسانی شود، گفت: مردم باید بدانند این تخفیف ۲۰ درصد یارانه دولت به حوزه کتاب و مردم است و تخفیف کتابفروش نیست و در این زمینه باید به تفاوت‌های آن آگاه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها