شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
توضیحات سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره آتش‌سوزی انبار کتاب در خیابان فخر رازی

سید‌جلال ملکی،‌ سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در انبارداری کتاب درباره حادثه شب گذشته خیابان فخر رازی گفت: برخی واحد‌های این ساختمان مسکونی است و به‌نظر می‌رسد، تغییر کاربری بدون توجه به نکات ایمنی انجام شده‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، شامگاه جمعه‌(24 مرداد‌ماه) یکی از انبار‌های کتاب واقع در خیابان فخر رازی تقاطع خیابان نظری در آتش‌ سوخت. این انبار 4 طبقه محل نگهداری کتاب چند ناشر بود که براساس مشاهده‌ها می‌توان گفت به‌طور کامل از بین رفته‌است. با حضور ماموران 4 ایستگاه آتش‌نشانی عملیات اطفاء انجام شد و مصدومان این حادثه که 4 نفر اعلام شده به محل امن منتقل شدند.

خیابان فخر رازی از سمت شمال به خیابان انقلاب، یعنی راسته کتاب متصل می‌شود. بسیاری از ساختمان‌های این محل سال‌هاست به انبار کتاب‌ ناشران تغییر کاربری داده‌‌اند و به مرکز نگهداری کتاب تبدیل شده‌اند.

طی تماس با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، مشخص شد انبار آسیب‌دیده از حریق در اختیار یک ناشر بوده که در اتحادیه عضویت ندارد. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران پیش از این بر پیوستن ناشران به سامانه جامع انبار که از سوی اتاق اصناف تهران توصیه شده تاکید کرده بود.
              
سید‌جلال ملکی،‌ سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اعلام دلیل وقوع این حادثه بیان کرد: شب گذشته در محل حادثه حضور داشتم، وضعیت بسیار به‌هم ریخته بود بنابراین کارشناسان امروز برای بررسی دقیق در محل حادثه حاضر می‌شوند. هنوز دلیل وقوع این اتفاق مشخص نیست و بعد از بررسی‌های کارشناسان مشخص می‌شود.
 
وی درباره اعلام هشدار به صاحبان انبار‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در راسته کتاب و خیابان‌های اصراف برای ایجاد ایمنی، افزود: این موضوع را باید از معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی استعلام کنیم که آیا نکات ایمنی در این انبار رعایت شده بود؛ به‌عنوان مثال آیا ساختمان 4 طبقه از سوی کارشناسان مورد بازدید قرار گرفته بود؟ یکی از نکات قابل‌توجه درباره ساختمان حادثه‌دیده خیابان فخر‌رازی اینکه برخی واحد‌های این ساختمان مسکونی است و کاربری تعداد دیگر به انبار کتاب تغییر کرده که به‌نظر می‌رسد بدون توجه به نکات ایمنی انجام شده‌است.
 
ملکی با اشاره به موارد ایمنی برای انبار‌ کتاب و مواد کاغذی ادامه داد: محل نگهداری کتاب و سایر کالا‌های مشابه به‌اصطلاح کُند سوز هستند و آتش گرفتن یک کتاب در اتاق 12 متری منجر به تولید دود زیادی می‌شود که تنفس را بسیار مشکل می‌کند. در این شرایط  نباید بدون رعایت کمترین اول ایمنی تا سقف کتاب چیده شود. انبار‌های کتاب باید به سیستم اعلام و اطفاء اتوماتیک، سیستم بارنده و هشدار‌دهنده و چند دستگاه خاموش‌کننده مجهز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها