شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
تحویل 8448 جلد کتاب‌های طرح «آموزش مفاهیم شاهنامه» به مدارس مشهد

8448 جلد کتاب به مدارسی که در طرح آموزش مفاهیم شاهنامه شرکت کرده بودند، اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حواله تحویل کتاب‌های طرح «آموزش مفاهیم شاهنامه در مدارس» در نشست مشترکی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش و معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، به مدیران مدارس مجری این طرح اهدا شد.

نرگس شالچیان رابع، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت: در اجرای این طرح پاسخ‌ها و بازخوردهای مثبت بسیاری به ما منعکس شد که نشان از موفقیت و استقبال این طرح در میان دانش‌آموزان دارد.

به گفته او، این طرح در مراحل اولیه با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو بود که با پیگیری‌های معاونت گردشگری و زیارت و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف این مشکلات رفع شده و اکنون به مرحله اجرا رسیده‌ است.

شالچیان درباره اعتبارات مالی نیز توضیح داد: اعتبار مالی این طرح از سوی شهرداری تأمین شد که پس از تفویض آن به اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی طبق تفاهم‌نامه، به تأمین هزینه برگزاری دوره آموزش مربیان، پرداخت حق‌الزحمه عوامل اداری، اجرایی و آموزشی و خرید کتاب‌های مرتبط با آموزش مفاهیم شاهنامه، اختصاص یافت.

به گفته معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای هر مدرسه ۲۶۴ و در مجموع ۸۴۴۸ جلد کتاب به مدارسی که در اجرای این طرح حضور دارند، اهدا شده است.

وی یادآور شد: با نظر مثبت مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری مشهد در سال تحصیلی آینده، تعداد مدارس تحت آموزش مفاهیم در سطح نواحی هفتگانه و تبادکان افزایش خواهند یافت و شهرداری مشهد آمادگی تأمین هزینه اجرای طرح تا‌ ۳۲۰ مدرسه را دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه حفاظت از فرهنگ و ادبیات ملی یک کشور و انتقال آن به نسل‌های بعد و هویت‌سازی ایرانی جزو رسالت‌ها و اهداف اداره آموزش و پرورش است، گفت: پس از مشهد که پیشگام این طرح در کشور است، در شهرهای دیگری از جمله اصفهان آموزش شاهنامه در مدارس در حال پیگیری و اقدام است.

در ادامه معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گزارشی درباره اجرای این طرح ارائه داد و بیان کرد: ۳۳ مدرسه در مرحله اول به صورت آزمایشی و ۱۷ مدرسه هم به صورت داوطلبانه در این طرح شرکت کرده‌اند و در مجموع ۲۲۷۵ نوآموز در مقطع چهارم تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

ابوالحسن حقیقی یادآور شد: محتوایی از سوی معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهیه شد پس از بررسی‌های اولیه، قصه‌هایی که مورد نظر تیم محتوا بود مناسب با سنین دانش‌آموزان و نوآموزان از شاهنامه تفکیک شد و پس از جمع‌بندی، این محتواها از سوی مربیان که دوره‌های آموزشی را سپری کرده بودند به معلمان مدارس تدریس شد.

به گفته وی، آموزش این طرح در نواحی هفتگانه و منطقه تبادکان با استقبال بسیار بالایی همراه بوده و با اقدامات خودجوشی چون اجرای مسابقات نقالی، کارگاه‌های شاهنامه خوانی، مسابقه نقاشی شاهنامه، اجرای بازی‌های مرتبط با شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در محل آرامگاه فردوسی، همراه بوده است.

علیرضا قیامتی شاهنامه‌پژوه و مشاور این طرح نیز در این نشست گفت: هیچ کتاب ادبی در جهان به اندازه شاهنامه صحبت از تربیت و اخلاق و انسانیت نکرده است و امیدواریم بتوانیم بهره لازم را از این کتاب که پیوند دهنده آموزه‌های ملی و مذهبی است ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها