جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
ابداع چراغ مطالعه‌ هوشمندی که برای کودکان کتاب می‌خواند

یک شرکت کره‌ای فعال در حوزه فناوری چراغ مطالعه هوشمندی ابداع کرده است که با خواندن کتاب برای کودکان به پرورش عادات درست مطالعه در آنها کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ایرنا به نقل از مجله انگلیسی دزین (Dezeen) نوشت: این چراغ مطالعه که کلووا (Clova) نام دارد با استفاده از بینایی کامپیوتر و فناوری هوش مصنوعی متن و تصاویر یک کتاب را به گفتار تبدیل می‌کند. دستیار مجازی مکمل این چراغ هوشمند نیز همزمان با توضیح معانی کلمات و پاسخ به سوالات کودکان، به یادگیری آنها کمک می‌کند.

جیمز کیم سرپرست تیم طراحی کلووا می‌گوید: برای آن که مهارت‌های فکری، تمرکز، تخیل و خلاقیت کودکان رشد کند باید به طور منظم برایشان کتاب خوانده شود اما تمام والدین نمی‌توانند آنقدر که می‌خواهند برای فرزندانشان کتاب بخوانند. این چراغ مطالعه هوشمند با هدف ایجاد علاقه به مطالعه، به کودکان این شانس را می‌دهد تا هروقت خواستند به کتاب مورد علاقه شان گوش کنند.

این محصول خلاقانه در فالب یک چراغ مطالعه معمولی طراحی شده است؛ در مرکز آن یک چراغ ال‌ای‌دی به شکل حلقه و یک دوربین کوچک وجود دارد که از فناوری تشخیص تصویر برای کدگشایی از تصاویر استفاده می‌کند و کلمات را نیز با استفاده از نویسه‌خوان نوری (OCR) تشخیص می‌دهد.

اطلاعات ورودی از دوربین، پس از آن که توسط هوش مصنوعی ابری سیستم تحلیل شد به گفتار تبدیل می‌شود.  

روخوانی با صدای طبیعی و لهجه بومی
به گفته کیم، این چراغ مطالعه با تکیه بر فناوری ترکیب صدا متن‌ها را با صدایی طبیعی می‌خواند تا تجربه‌ای دلنشین و سرگرم‌کننده را برای شنونده خلق کند. این محصول همچنین می‌تواند کتابهای ژاپنی و انگلیسی را نیز با صدایی شبیه به صدای انسان و لهجه بومی روخوانی کرده و کودکان را به یادگیری این زبان‌ها علاقمند کند.

از دیگر ویژگی‌های این دستگاه هوشمند این است که می‌تواند با درک و تحلیل عوامل محیطی اثرگذار بر تجربه مطالعه، نور خود را به نحوی تنظیم کند که چشمها به هنگام نگاه به صفحات کتاب اذیت نشوند.

امید می‌رود این محصول در جایی که والدین فرصت کافی برای بازی با فرزندانشان را ندارند، به عنوان یک روش مستقل تفریحی جای گوشی‌های هوشمند را بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها