جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
اعتراض نویسندگان مراکشی به توافق امارات با رژیم صهیونیستی

نویسندگان مراکشی در اعتراض به توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل تحت حمایت آمریکا که بعد از ظهر پنجشنبه اعلام شد، از انصراف خود برای دریافت جایزه کتاب شیخ زاید که هر ساله در دوبی برگزار می شود، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ایرنا به نقل از روزنامه «القدس العربی» نوشت: ابویوسف طاها رمان نویس و نویسنده اهل مراکش پس از اعلام توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، انصراف خود را از نامزدی جایزه کتاب شیخ زاید که به گفته او با شرم عادی سازی روابط با اسرائیل لکه دار شده است، اعلام کرد.

او با انتشار بیانیه ای که مورد استقبال و حمایت نویسندگان مراکشی قرار گرفت، گفت: در طول زندگی ام به قضیه فلسطین ایمان داشتم و معتقدم که ملت فلسطین در طول تاریخ مورد ظلم ائتلاف نیروهای استعمارگر و همپیمانان آنها به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی قرار گرفته است. بر این اساس به دلیل آرامش وجدان و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین انصراف خود را از دریافت این جایزه اعلام می کنم.

در همین راستا احمد وزیری نویسنده و مترجم مراکشی نیز انصراف خود را برای دریافت جایزه شیخ زاید امارات اعلام کرد. او درباره علت این اقدام خود گفت که دریافت این جایزه فرصت مناسبی بود تا چشم انداز رمان عربی و مراکشی گسترش یابد اما آنچه امروز اتفاق افتاد این است که امارات به عنوان یک ملت عربی با عادی سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل، مسئله انسان دوستی و عدالت در حق ملت فلسطین را زیر پا گذاشت.
او انصراف داوطلبانه از دریافت این جایزه را اقدامی هر چند کوچک ​​برای همبستگی با مردم فلسطین در دستیابی به مطالبات قانونی خود توصیف کرد.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند؛ ابوظبی و تل‌آویو رسماً روابط خود را عادی می‌کنند.

عربستان سعودی و امارات در سال‌های اخیر برای ارتباط با صهیونیست‌ها تلاش‌های زیادی کرده‌اند که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا طی سال ۲۰۱۵ میلادی، این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است.
ریاض و ابوظبی به دنبال آن هستند که قبل از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، به رابطه با رژیم صهیونیستی دست یابند؛ زیرا در اصل این رابطه، شخص ترامپ قرار دارد و معلوم نیست که وی دوباره به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها