پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
رتبه استان مرکزی در حوزه انتشارات و کتابفروشی خوب نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: رتبه استان مرکزی در حوزه انتشارات و کتابفروشی خوب نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت‌الاسلام عباس دانشی امروز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی به ایسنا گفت: انتخاب کتاب سال یکی از حقوق جامعه فرهیخته و ارزشمند نویسندگان، پژوهشگران و  فعالان حوزه تالیف، تصنیف و ترجمه و اساتید علم، فرهنگ و ادب استان مرکزی است که تا آثار جامعه علمی و فرهنگی به خوبی دیده شود و نقش موثری در معرفی فعالان فرهنگ و علم دارد.

وی هدفگذاری برای برگزاری رویدادهایی که در استان مرکزی برگزار نشده است را از اولویت‌های استان برشمرد و افزود: برگزاری نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی از سال گذشته در این استان پایه‌گذاری شد و مبنای آن کتاب‌های منتشر شده از سال ۹۳ تا ۹۷ در نظر گرفته شد که در ۹ رشته دین، ادبیات، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، فلسفه، روانشناسی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و استان شناسی هدفگذاری و فراخوان آن اعلام شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از ارسال ۱۳۱ اثر به دبیرخانه جشنواره نخستین دوره انتخاب کتاب سال استان مرکزی خبر داد و افزود: آثار رسیده توسط ۳۹ داور از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های فرهنگی و علمی مورد بررسی دقیق و داوری قرار گرفت و نهایتا ۱۸ عنوان کتاب که از ۱۰۰ امتیاز حداقل ۷۰ امتیاز کسب کردند به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و در پایان ۹ اثر در نشست تخصصی داوران به عنوان آثار برگزیده و ۶ اثر تشویقی برگزیده شد.

وی بیان کرد: براساس آئین‌نامه کتاب سال استانی، بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل بندی، نگارش، دستور زبان، گزینش واژگان، رعایت استاندارها در ذکر منابع و ماخذ، بالابودن عیار علمی، بهره مندی از قدرت تحلیل، پاکیزگی و آراستگی کتاب از نظر حروف چینی و صفحه آرایی و چاپ، رعایت استانداردهای تصحیح، تصنیف و ترجمه در خصوص آثار ترجمه شده و تصحیح شده از مبانی مدنظر داوران بود.

حجت‌الاسلام دانشی تصریح کرد: امیدواریم این جشنواره بنیانی برای استمرار فعالیت‌های فرهنگی و علمی استان مرکزی در سال های آینده باشد. اگر نمایشگاه کتاب استان بزرگترین رویداد فرهنگی استان است قطعا جشنواره کتاب سال استان بزرگترین رویداد علمی و انتشاراتی است.

وی تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ فرهنگی مطالبه بحق اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی است و نباید تعطیل شود و باید در موعد مقرر برگزار شود. در برخی استان‌های کشور شاهد برپایی چندین دوره جشنواره کتاب سال هستیم اما در استان مرکزی این فرصت‌ها از دست رفته بود و حتی برخی جشنواره‌ها بنیان نهاده نشده است.

این مقام مسئول در اداره کل ارشاد استان مرکزی در ادامه اظهار کرد: در استان مرکزی ۴۶ ناشر فعال و ۵۸ کتابفروشی وجود دارد که بر این اساس رتبه این استان در حوزه انتشارات و کتابفروشی خوب نیست و به نظر می رسد، نزدیکی استان به مراکز مهم نشر در قم و تهران یکی از دلایل پایین بودن این رتبه است و حتی پدیدآورندگان کتاب، آثار خود را در تهران و قم منتشر می کنند که انتظار می رود، پدیدآوردندگان آثار علمی، فرهنگی و اجتماعی استان، آثار خود را در همین استان که ظرفیت چاپ خوبی در اختیار دارد، به چاپ برسانند تا مورد حمایت اداره کل فرهنگ  ارشاد اسلامی استان قرار گیرند.

وی همچنین گفت: در سال جاری طراحی و برنامه ریزی لازم برای برگزاری نمایشگاه بزرگ کودک در استان در دستور کار اداره کل ارشاد اسلامی استان مرکزی قرار گرفته بود و رایزنی هایی برای تحقق این مهم با وزارت ارشاد صورت گرفته بود که متاسفانه شرایط کرونایی اجازه انجام این رویداد فرهنگی را نداد و امیدواریم بتوانیم نمایشگاه ملی کتاب کودک و نوجوان را به میزبانی استان مرکزی برگزار کنیم و همه ساله این کار بزرگ فرهنگی در استان برپا شود.

در این آئین برگزیدگان کتاب سال استان مرکزی به شرح ذیل معرفی و تقدیر شدند:

برگزیدگان:

حوزه کودک و نوجوان: مهدی رجبی نویسنده کتاب نامه های نیلی

حوزه تاریخ و جغرافیا: اسداله عبدلی آشتیانی نویسنده کتاب سیاق

حوزه تاریخ و جغرافیا: محسن معصومی، محمد امامی و زهرا صفری نویسندگان کتاب جاورسیان نامه

حوزه ادبیات(نثر معاصر): پاییز رحیمی نویسنده کتاب اینهمه گنجشک

حوزه کلیات هنر: عرفان قادری مترجم کتاب فلسفه هنر رایانه ای

حوزه زیست شناسی: میترا نوری نویسنده کتاب گرده شناسی فلور گرده نهاندانگان
ایران

حوزه فلسفه و روانشناسی: سعید موسوی پور و فرزانه غریبی نویسندگان کتاب ریاضیات برای ککودکان کم توان ذهنی

حوزه کلیات(نسخ خطی): صادق حضرتی آشتیانی نویسنده کتاب فهرست نسخه های خطی کتابخانه حجت الاسلام سید کاظم میریحیی

حوزه ادبیات(نثر معاصر): فریده شمس نویسنده کتاب عزیزخان

بخش شایسته تقدیر:

حوزه تاریخ و جغرافیا: غلامرضا مهدوی راونجی مترجم کتاب زبده التواریخ

حوزه تاریخ و جغرافیا: عبداله متولی نویسنده کتاب مبانی، چارچوب و الگوهای سفارتی و مکاتباتی در ایران عصر صفوی

حوزه هنرهای نمایشی: اسماعیل مجللی نویسنده کتاب سیری در چگونگی شکل گیری تعزیه و تعزیه خوانی

حوزه زبان فارسی: علی اکبر کمالی نهاد و حکیمه خوش نظر نویسندگان کتاب کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی

حوزه دین: علی حسن بگی نویسنده کتاب درآمدی بر فرایند فهم حدیث

حوزه دین: محمداسماعیل فدائی کزازی، غلامرضا فدایی و مهدی سلیمانی آشتیانی نویسندگان کتاب عقد اللآلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها