چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
درخواست پدر شهید حججی برای انتخاب نجف‌آباد به عنوان پایتخت کتاب ایران و پاسخ وزیر

صالحی در پاسخ به درخواست پدر شهید حججی مبنی بر انتخاب شهرستان نجف‌آباد به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: از حجت‌الاسلام معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان خواستارم زیرساخت‌های جدید برای نشر نجف‌آباد را آماده و با ارتباط با شهرداری و فرمانداری این شهرستان مسیر را برای موفقیت در داوری‌های پایتخت کتاب فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سید عباس صالحی سه شنیه شب در ارتباط زنده تصویری خانواده شهید حججی و مدیران فرهنگی استان اصفهان با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهار داشت: در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در ادامه راه اگرچه نقطه به نقطه ایران یاد شهدا پا برجاست اما اصفهان انگشتری این کالبد و نجف‌آباد نگین این انگشتر است، در این شهرستان تعداد خانواده‌های چند شهیدی و ۲هزار شهید این شهرستان دین ما به شهدا به ویژه این منطقه را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: شهادت با تاریخ تشیع پیوند خورده است، انقلاب اسلامی هم تاریخش با شهادت پیوند داشته و وقتی برگ‌های این تاریخ را ورق می‌زنیم شهدای مدافعان حرم را نیز می‌بینیم، از شهید سلیمانی نقل می‌شود وقتی جهاد در این مسیر آغاز شد وی نام «مدافعان حرم» را برای این جهاد بزرگ انتخاب کردند و بر همین اساس فضای مدافعان حرم با این نگاه شکل گرفت که حرم حضرت زینب(س) می‌تواند حرم امن جدید باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در طول این چندسال اخیر برای دفاع از حرم شخصیت‌های زیادی را داشته‌ایم که نقش زیادی در تاریخ معاصر و منطقه داشته‌اند، اگر مدافعان حرم نبودند جریان تند تکفیری مسیری را طی می‌کرد که معلوم نبود علاوه بر سوریه به حرم‌های دیگر نیز بروند، اتفاقات سامرا و نزدیکی به کربلا با نفوذ داعش در عراق نشان می داد که جریان تکفیری برنامه‌ریزی بلندی برای منطقه داشت.

صالحی یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای مبارزه و شهادت در مسیر دفاع از حرم جلوگیری از تجزیه منطقه بود، به نظر می‌آید جریان استکبار جهانی بعد از ایجاد رژیم اشغالگر اسرائیل در ۱۹۴۸ به دنبال ایجاد یک غده سرطانی دیگر برای برهم زدن جغرافیای خاورمیانه بود، اگر مدافعان حرم نبودند اتفاقاتی می‌افتاد که پیامدهای آن تا سال‌ها و حتی قرن‌ها وجود داشت، همانطور که اگر شهدا در دفاع از کشور در جنگ تحمیلی نمی‌جنگیدند معلوم نبود چه اتفاقاتی در این کشور رقم می‌خورد.

وی افزود: در ارتباطی که با خانواده شهدا برقرار می‌کنیم ما بیش از خانواده شهدا از این ارتباط بهره می‌بریم، در این ارتباط ما به دنبال رزق خود هستیم پس ارتباط و اتصال با این شخصیت‌ها نشان می‌دهد که باور به حیات در شهدا وجود دارد و اگر ما با شهدا ارتباط برقرار کنیم قطعا از رزق الهی بهره‌مند می‌شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شهدای مدافع حرم در بین شهدای تاریخ انقلاب اسلامی ویژگی‌های خاص خود را دارند، شهادت یک ویژگی است که نصیب هرکسی نمی‌شود و اگر این شهادت در غربت رقم بخورد آن شهید جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت، همه شهدا ارزشمندی خود را دارند، در دوره دفاع مقدس هزاران شهید و خانواده در یک موج اجتماعی قرار داشتند. در جو اجتماعی قالب همراه شدن آسان‌تر است اما شهدای مدافع حرم این جو اجتماعی را در فرسنگ‌ها دور از واقعه نداشتند.

صالحی تصریح کرد: شهید محسن حججی این افتخار را داشت که نماد شهدای مدافع حرم شود، اینکه فردی این فضا را ‌پیدا می‌کند که نماد جمعی از شهدا شود قطعا رازی در آن وجود دارد، روز شهادت ایشان به عنوان روز مدافعان حرم نامیده شده است و این به مثابه این است که در زندگی شخصی ایشان اتفاقاتی رقم خورده است که وی در چنین نقطه نمادینی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به وصیت‌نامه شهید حججی گفت: روح شهید در وصیت‌نامه‌اش متجلی است، در بخشی از این وصیت گفته بود مقداری «حق‌الناس» دارم، مبلغ یک میلیون به مادر بزرگ پدری خود بدهکارم، همچنین در بخش دیگری می‌گوید مبلغ ۳۲هزار تومان و چند سربند به بسیج امیرآباد بدهکارم، توجه به همین نکات ریز ایشان را به اوج‌ می‌رساند.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تربیت خانوادگی نیز در زندگی چنین شهدایی بسیار مهم است. همانطور که خود شهید نیز از پدر و مادر خود به عنوان الگوهای زندگی‌اش یاد می‌کند.

صالحی در پاسخ به درخواست پدر شهید حججی مبنی بر انتخاب شهرستان نجف‌آباد به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: از حجت‌الاسلام معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان خواستارم زیرساخت‌های جدید برای نشر نجف‌آباد را آماده و با ارتباط با شهرداری و فرمانداری این شهرستان مسیر را برای موفقیت در داوری‌های پایتخت کتاب فراهم کنند.

در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به هفتمین هفته از برگزاری طرح ملی ‌ «سه‌شنبه‌های تکریم»، گفت: کمتر شهیدی را داریم که در پیش چشمه همه عزیز شود. اخلاص این شهید جایگاه این شهید جوان را بالا برد. مقام معظم رهبری در وصف‌ این شهید فرمودند «کمتر شهیدی را ما سراغ داریم که این‌جور خدای متعال او را در چشم همه عزیز کرده باشد».

وی ادامه داد: خداوند را شاکریم که در چهلمین سالگرد پاسداشت دفاع مقدس، طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم کلید خورده و در حال تبدیل شدن به یک سنت در مساجد است که هر سه شنبه وظیفه بدانیم که محضر خانواده شهدا برسیم، این در واقع وظیفه ماست و کمترین کاری است که در برابر این بزرگواران می توانیم انجام دهیم.

وی با ذکر خاطره حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر مزار شهید حججی خاطرنشان کرد: برای ما مایه افتخار است که در چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس میزبان خانواده شهید حججی هستیم، خانواده شهدا به ما نیاز ندارند اما وظیفه ما است یاد و خاطره آنها را زنده نگه داریم و این‌ کمترین کاری است که ما می‌توانیم در قبال این عزیزان انجام دهیم.

حجت‌الاسلام معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری با گرامیداشت سالگرد شهادت شهید محسن حججی، تصریح کرد: استان اصفهان با تقدیم ۲۴هزار شهید توانسته حماسه مثال‌زدنی را خلق کند، در این استان ۳خانواده با شش شهید، ۳خانواده با ۵شهید و ۵۴خانواده با ۳شهید را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در این استان تعداد زیادی از شهدا جامعه روحانیت است، در استان اصفهان تلاش ما برای ترویج فرهنگ شهادت و مقاومت است، امروز باید از شهدا راه هدایت را بخواهیم و مسئولین و مردم باید این مسیر را ادامه دهند. «سه‌شنبه‌های تکریم» طرح ملی خوبی است که سایر وزارتخانه و دستگاه‌ها باید از آن الگو بگیرند.
در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی امام جمعه نجف‌آباد اصفهان با تشکر از برپایی طرح ملی ‌ «سه‌شنبه‌های تکریم» گفت: این طرح همانند سایر طرح‌های قرآنی و فرهنگی حیات تازه‌ای را برای جامعه فراهم کرده است، خداوند در قرآن کریم در مورد شهدا می‌فرمایند «مبادا زبان بگشایید و بگویید شهید مرده است».

وی افزود: خانواده شهدا را هیچگاه نباید فراموش کرد، قطعا این افراد بر سر سفره رزق حلال نشسته و در دامن مادران پاک پرورش یافته‌اند، امیدواریم با الگو از خانواده شهدا که در راس آنها امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) هستند این برنامه جدی و باانگیزه برگزار و بتوانیم گوشه‌ای از عظمت شهدا را نشان و ادامه‌دهنده راه آنها باشیم.

محمدرضا حججی پدر شهید حججی نیز در این ارتباط زنده تصویری با ذکر یاد و خاطره شهدای به ویژه شهدای مدافعان حرم اظهار کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب شهید محسن حججی بلندگوی شهدا شد، پس از شهادت فرزندم بسیاری از مردم متوجه شدند که نجف‌آباد بیش از ۲هزار شهید دارد، پس از این شهادت خیلی از مسئولین به این شهرستان پای گذاشته و از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های مردم را جویا شدند.

در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری مادر شهیدمحسن حججی با ذکر خاطره‌ای از فرزند خود گفت: در زمان حیات فرزندم بسیار به مقبره شهدا نجف‌آباد سر می‌زدیم و متاسفانه یادمان شهدا در آن زمان بسته بود و او همیشه از من می‌پرسید چرا این مکان را باز نمی‌کنند، پس از شهادت محسن این مکان با پیکر خودش بازگشایی و مردم‌ با حضور در این مکان مقدس و توسل به شهدا حاجات خود را می‌گیرند.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان این ارتباط زنده تصویری لوح تقدیری که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجلیل از خانواده شهید حججی ارسال شده بود توسط حجت‌الاسلام معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تقدیم خانواده این شهید مدافع حرم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها