چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
توصیه‌های اخلاقی علامه کبیر سید بن طاووس منتشر شد

کتاب کشف المحجه وصیت و توصیه‌های اخلاقی علامه کبیر سید بن طاووس الگوی فضیلت و تقوی در قرن هفتم هجری است که به فرزندش «محمد» نوشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب کشف المحجه وصیت و توصیه‌های اخلاقی علامه کبیر سید بن طاووس الگوی فضیلت و تقوی در قرن هفتم هجری است که به فرزندش «محمد» نوشته است. سید علی بن موسی بن جعفر بن طاووس مشهور به سید ابن طاووس، از عالمان شیعه در قرن ششم و هفتم هجری، صاحب کتاب (لُهوفمقتل امام حسین(ع) و نقیب شیعیان در زمان حکومت مغول بر بغداد است.  وی را به سبب تقوا، مراقبه فراوان و حالات عرفانی »جمال العارفین» خوانده‌اند.

گرایش ابن طاووس بیش از هر موضوعی به مسائل اخلاقی و معنوی و به‌خصوص دعا و زیارت‌ بود و مجموعه آثاری با عنوان «تتمات مصباح المتهجد» به رشته تحریر در آورد که تکمیل مصباح المتهجد شیخ طوسی در موضوع دعاست. علامه حلی و شیخ یوسف سدیدالدین(پدر علامه حلی) از شاگردان سید بن طاووس بودند. کتابخانه‌ سید بن طاووس که بالغ بر ۱۵۰۰ کتاب داشته است یک مجموعه شخصی قابل توجه است.

اشاراتی که سید بن طاووس در کتاب کشف المحجه به نکات دینی و اخلاقی نموده مجموعه فرهنگ اسلام راستین است که مقبول همه مسلمانان متفکر و پارساست. هر بخش این کتاب فصلی از فضیلت و فضای دل و آرامش ضمیر به آدمی می‌آموزد و او را به جهان نماز و نیاز و عشق و ایثار راهی می‌سازد.

در محرم سال 1370 قمری شیخ آقا بزرگ تهرانی در چگونگی کتاب کشف المحجه و زندگانی مصنف ارجمندش بر کتاب طلیعه ای کوتاه رقم زده است و در آن با دقت و کنجکاوی بی مانند خود از مشایخ و شاگردان او در روایت و از آثار و تصانیف وی نام برده است. دکتر اسدالله مبشری این کتاب را از زبان عربی به فارسی ترجمه کرده است وی در مقدمه کتاب درباره ترجمه این اثر می‌نویسد: «کشف المحجه در سال 1310 هجری قمری به وسیله جناب طبسی ترجمه و به چاپ رسیده است و ترجمه دیگر آن به قلم استاد بزرگوار آقای آقا سیدباقر شهیدی گلپایگانی است که با نام راه سعادت به چاپ رسیده است و من ازآن نسخه بسی فیض برده ام. با این همه به ترجمه این اثر دست زدم چه معتقدم که این گونه آثار باید هر چه بیشتر ترجمه شود. زیرا هر کس را بینشی است و سبک گفتاری و بسا که در هر ترجمه نکته ای نو از آثار ارباب دل و اصحاب یقین پدیدار گردد.»

 چاپ دهم این کتاب با ویراست جدید در 159 بخش در سال 1398 به تیراژ 1000 نسخه و در 290 صفحه به قیمت 37000 تومان توسط دفترنشرفرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر گردیده است.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها