سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
خسارت واردشده به بازار کتاب با طرح تابستانه جبران نمی‌شود

مهدی حسین‌زادگان گفت: خسارت وارد شده به بازار کتاب و نشر با شیوع کرونا آنقدر بزرگ است که با طرح‌های کوچک و بی‌رمقی مثل طرح تابستانه جبران نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آنا نوشت: عد از اعلام لغو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از برنامه‌های حمایتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد از ناشران و کتاب‌فروشان برگزاری دو طرح فصلی کتاب با افزایش اعتبار نسبت به دوره‌های قبل و تسویه حساب زودهنگام با کتاب‌فروشی‌ها عنوان شد.

سه روز از اجرای طرح تابستانه کتاب ۹۹ با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» می‌گذرد؛ مهدی حسین‌زادگان، مدیر اجرایی کتاب‌فروشی ققنوس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره برگزاری این دوره از طرح فصلی کتاب گفت: خسارت وارد شده به بازار کتاب و نشر  با شیوع کرونا آنقدر بزرگ است که شاید حتی نمایشگاه کتاب تهران هم به تنهایی نمی‌توانست آن را جبران کند چه رسد به این طرح‌های کوچک و بی‌رمقی که اجرا می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه طرح‌های فصلی خانه کتاب، طرح‌های خیلی خوبی بود و ما از مدافعان این طرح بودیم، اضافه کرد: طرح‌های فصلی کمک و یارانه‌ای بود که کمترین رانت و تخلف در آن صورت می‌گرفت ولی متأسفانه این طرح‌ها دیگر دچار روزمرگی شده است. یعنی این‌قدر بی‌رمق و بدون اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود که شاید ۹۰ درصد مشتریان ما تازه در فروشگاه ما از برگزاری چنین طرح تخفیفی با خبر می‌شوند.

مدیر اجرایی کتاب‌فروشی ققنوس درباره تفاوت دوره چهاردهم طرح فصلی نسبت به دوره‌های ابتدایی عنوان کرد: به یاد دارم که در دوره‌های ابتدایی طرح‌های فصلی کتاب همه با لیست به فروشگاه کتاب می‌آمدند، حساب و کتاب می‌کردند، حتی دو نفره و با دو کارت ملی می‌آمدند، از قبل کتاب‌های خود را انتخاب کرده بودند و در واقع آن طرح تخفیف‌دار مشوقی بود تا مردم به کتاب‌فروشی‌ها بیایند اما متأسفانه الان اصلاً اینطور نیست. الان به داخل فروشگاه که می‌آیند تازه می‌فهمند که تخفیف هم هست! یعنی آنچنان مشوقی برای حضور در کتابفروشی و خرید بیشتر نیست.
حسین‌زادگان ابراز کرد: اطلاع‌رسانی درباره طرح بسیار ضعیف است. دوره‌های اول هدفمندی و زمان‌بندی خوبی داشت. متأسفانه ناهماهنگی‌ها در این دوره قبل از اجرای طرح هم مشخص بود و مثلاً من برای فروشگاه خودم دو روز مانده به پایان طرح تازه فهمیدم که ثبت‌نامش آغاز شده است!

وی درباره وضعیت سه روز ابتدایی طرح تابستانه کتاب فروشگاه کتاب ققنوس گفت: فروش ما هیچ تفاوتی با روزهای قبل از طرح نداشته است؛ یعنی وقتی فروش روزانه فروشگاهم را با هفته قبل یا دو هفته قبل مقایسه می‌کنم، هیچ فرقی نداشته است. متأسفانه شرایط اقتصادی مردم و شیوع ویروس کرونا همه دست به دست هم داده که اوضاع کتاب از آن چیزی که بود بدتر شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها