یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
شهرداری و صداوسیما دست طرح «تابستانه» کتاب را بگیرند/ مستأجریم و اوضاع مطلوب نیست

مدیر نشر اسم گفت: تقریباً جمع همه هزینه‌های ستاد، عوامل، بیمه، اجاره و... ۲۰۰ میلیون تومان است و ما باید 4 برابر این رقم فروش داشته باشیم تا به شکل مساوی با هزینه‌ها پیش رویم. بخشی از چک‌های برگشتی بازار کتاب هم به همین دلیل است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سعید مکرمی مدیر نشر اسم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره وضعیت این روزهای صنعت نشر و فروشگاه خود اظهار داشت: اوضاع پرفشاری داریم، مثل سایر کسب و کارها به خصوص اینکه سال اولی است که فروشگاه اسم را در خیابان انقلاب راه‌اندازی کرده‌ایم.

 از روز اول نیروی انسانی بهینه جذب کردیم
وی ضمن اشاره به اتفاقات آبان‌ماه، دی و پس از آن کرونا در ماه اسفند گفت: مجموعه‌هایی که مثل فروشگاه اسم، سال اول کاری مستقل خود را با بحران شروع کرده‌اند، وضعیت‌شان فاجعه‌آمیزتر است. ما در تدارک مدیریت عبور از وضعیت بحران هستیم، اما این مسیر پرفشار است.
این فعال نشر درباره تعدیل نیرو و اینکه در راستای فشار کاری از تعداد نیروها کاسته‌اید، گفت: ما تعدیل زیادی نداشتیم، هرچند تعدادی خروج داشتیم، اما این خروج‌ها به سایر دلایل بود. ما از روز اول نیروی انسانی بهینه جذب کردیم. نگاه سرمایه محور داریم تا هزینه‌ای. در بخش‌های دیگر دست به صرفه‌جویی زدیم، چرا که هزینه منابع انسانی جزو کمترین هزینه‌ها شمرده می‌شود در سوی مقابل، هزینه‌های ستادی و اجاره بیش از سایرین است. 

 سعی کردیم به جای تعدیل، نگاه همدلانه در پرداختی‌ها داشته باشیم
وی با بیان اینکه هزینه فروشگاه بزرگ به خصوص سال ۹۸ بسیار زیاد بود، تصریح کرد: نکته جالب اینجاست که با وجود مشکلات جاری، دولت تمامی هزینه‌ها را در حوزه آب، ‌برق و حتی بیمه افزایش داده است، این‌ها موجب شد هزینه ثابت ما افزایش یابد. سعی کردیم به جای تعدیل، نگاه همدلانه در پرداختی‌ها داشته باشیم که رضایت نسبی دوستان جلب شود تا از این دوره عبور کنیم، اما به واقع، فشار شکننده است. 

* ماهانه ۲۰۰ میلیون پرداختی داریم/ در خیابان انقلاب و ونک مستأجریم
مکرمی ضمن اشاره به اینکه اگر فروشگاهی ملک شخصی نداشته باشد و مستأجر باشد، بسیار متضرر خواهد شد، گفت: با عقب افتادن چند ماه اجاره، قطعاً صاحب ملک تذکری در باب تخلیه خواهد داد. ما در هر دو فروشگاه ونک و خیابان انقلاب مستأجر هستیم و مجموعاً ۷۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنیم. تقریباً میزان همه هزینه‌های ستاد، عوامل صف، هزینه بیمه، اجاره و... ۲۰۰ میلیون تومان ماهانه است. 
مدیر نشر اسم ابراز داشت: با توجه به وضعیت نشر، باید چهار برابر رقم مذکور فروش داشته باشیم تا به شکل مساوی با هزینه‌ها پیش رویم، بخشی از این حجم چک‌های برگشتی بازار کتاب، به همین دلیل است. 

تلاش‌های کتابفروشان برای روشن نگاه‌داشتن چراغ کتابفروشی‌ها ارزشمند است 
مکرمی، تلاش‌های کتابفروشان برای روشن نگاه‌داشتن چراغ کتابفروشی‌ها را ارزشمند دانست و گفت: برای دریافت تسهیلات دریافتی وزارت ارشاد در سامانه اعلام شده ثبت‌نام کردیم، اما اتفاقی نیفتاد، ولی با وضعیت کنونی کشور و فشاری که به تمامی بخش‌ها وارد شده، اساساً نمی‌دانیم این موضوع اجرایی خواهد بود یا نه. در حال حاضر فضا برای کل کسب و کارها سخت است. 
وی درباره اینکه در طرح تابستانه کتاب مشارکت دارید، گفت: بله، هر دو فروشگاه خیابان انقلاب و ونک در این طرح فعال است، اما اگر طرح تبدیل به کمپین نشود که همه ارکان فرهنگی کشور را درگیر کند، به ثمر نخواهد نشست، طرح کلید ‌خورد، اما تنها بخش کوچکی از مردم مطلع هستند. من درباره این موضوع نکاتی دارم، از جمله اینکه در حوزه کتاب و صنایع فرهنگی چاره‌ای جز افزایش مخاطب نداریم. اگر مخاطب افزایش پیدا نکند نمی‌توانیم کاری پیش ببریم و اگر همان مخاطبانی که در حالت عادی می‌آمدند باز هم به فروشگاه‌ها بیایند، اتفاقی را شاهد نخواهیم بود، اما در چند سال اخیر طرح‌های همه‌جانبه که از سوی چند سازمان و نهاد با همکاری مواجه شد، روند مثبت داشت.

 ارشاد پس از طرح تابستانه پول کتابفروشی‌ها را بدهد/ طرح تابستانه با کمک شهرداری و صداوسیما تبدیل به کمپین شود
مکرمی گفت: نکته دیگر اینجاست که ۲۰ درصد تخفیف روی کتاب‌ها ارائه می‌شود، اما وزارت ارشاد اغلب با تأخیر به کتابفروشی‌ها این هزینه را پرداخت می‌کند.
به گفته مدیر نشر اسم باید تلاش کنیم شهرداری و صدا و سیما زیر بال این طرح تابستانه را بگیرند. دو سال پیش در هفته کتاب، یکی از طرح‌های فصلی با این مشارکت برگزار شد که گردش مالی آن طرح در تمام کشور بالا بود، چراکه شهرداری و صدا و سیما و دستگاه‌های مختلف در آن راستا تبلیغات داشتند و به شکل جدی پای کار ایستادند. اگر باز هم مثل سال ۹۷ طرحی همه‌جانبه برگزار شود، خونی تازه به بدنه کتابفروشی‌ها تزریق خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها