شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
طرح تابستانه بازار کتاب را تکان می‌دهد؟ / اجرای اولین طرح فصلی کتاب توسط موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران»

تعداد کتاب‌فروشی‌های متقاضی حضور در طرح تابستانه کتاب افزایش بیش از 23 درصدی داشته که می‌تواند رونق مقطعی را به بازار کتاب در کشور برگرداند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آنا نوشت: در پی برگزار نشدن سی و سومین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های حمایتی مختلفی برای حمایت از همه زنجیره تولید و نشر کتاب را اعلام کرد.

اولین طرح فصلی با اجرای «خانه کتاب و ادبیات ایران»
برگزاری دو طرح‌ فصلی تابستانه کتاب در مردادماه و پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب در آبان‎ماه با افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات مربوط به این طرح‌ها نسبت به دوره‌های قبل یکی از برنامه‌های حمایتی بود.
طرح‌های فصلی کتاب یکی از راه‌های کمک به ناشران و کتاب‌فروشان بود و بسیاری از ناشران و کتاب‌دوستان همیشه از اجرای آن راضی بودند. این طرح‌ها پیش از ادغام سه موسسه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد توسط خانه کتاب اجرا می‌شد؛ آخرین طرح اجرا شده توسط مؤسسه خانه کتاب در اردیبهشت‌ماه امسال با بودجه ۲ میلیارد تومان انجام شد. چهاردهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها با عنوان «تابستانه کتاب99» برای اولین بار توسط موسسه تازه تشکیل شده «خانه کتاب و ادبیات ایران» انجام خواهد شد.

انتشار فراخوان طرح تابستانه کتاب
روز چهارشنبه هشتم مردادماه فراخوان ثبت‌نام کتاب‌فروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب ۹۹ توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد. این طرح که در راستای تحقق بخشی از برنامه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از ناشران و کتاب‌فروشان کشور برگزار می‌شود پس از پایان مراحل ثبت‌نام کتاب‌فروشی‌ها از روز شنبه ١٨ مرداد مصادف با عید سعیدغدیرخم آغاز می‌شود و تا روز پنج‌شنبه ٣٠ مرداد ادامه خواهد داشت.
در این طرح که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است. در این دوره به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

افزایش ثبت نام کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور برای حضور در طرح
طبق آمار ارائه شده توسط «خانه کتاب و ادبیات ایران» یک روز قبل از پایان مهلت ثبت‌نام کتاب‌فروشی‌ها در این طرح، 654 کتابفروشی برای فروش کتاب با یارانه 20 درصدی اعلام آمادگی کرده‌اند که در مقایسه با طرح بهارانه کتاب 99، که اردیبهشت امسال برگزار شد؛ افزایش 23 درصدی را داشته است.

در دوره چهاردهم این طرح، تهران با 91 کتاب‌فروشی، اصفهان با 72 کتاب‌فروشی، خراسان‌رضوی با 69 کتاب‌فروشی و قم با 57 کتاب‌فروشی، در میزان مشارکت نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز هستند.
افزایش 23 درصدی مجموع کتاب‌فروشی‌های متقاضی حضور در این طرح نیز نشان می‌دهد کتا‌فروشی‌ها بنا دارند با حضور در این طرح و فروش مقطعی بخشی از خسارات وارد شده در ایام کرونا را جبران کنند. در بین استان‌های شرکت‌کننده در این طرح، تاکنون استان قزوین با افزایش 100 درصدی حضور کتاب‌فروشی‌ها در مقایسه با طرح بهارانه کتاب در صدر قرار دارد و استان‌های یزد، کرمانشاه،  آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی به ترتیب با افزایش 58، 57، 50، 50 و 40 درصدی حضور کتاب‌فروشی‌ها در جایگاه‌های بعدی این افزایش حضور قرار گرفته‌اند.
پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح کمکی در جهت جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا و عبور از این بحران برای کتاب‌فروشی‌ها و ناشران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها