پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کتابخانه‌های کوچک رایگان، هدیه یک دختر جوان به جامعه

کتابخانه‌های رایگان کوچک با هدف توزیع کتاب‌های مختلف رایگان در شهر دالوث امریکا داستان‌های متنوعی را به دل جامعه می‌برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از دالوث‌نیوز- کتابخانه‌ رایگان کوچک که در اواخر ماه جولای گذشته در شهر دالوث امریکا توسط یک دختر جوان افتتاح شده طیف وسیعی از داستان‌های متنوع را به صورت کاملا رایگان برای افراد جامعه به ارمغان آورده است.

این کتابخانه که کتاب‌های متعددی را با موضوعات متنوع در خود جای داده از روز راه‌اندازی تا امروز افراد مختلفی را به سوی خود جذب کرده است.

 اسپراگ، دختر جوان صاحب این کتابخانه با دو هدف اقدام به راه‌اندازی این کتابخانه کرده است ‌: یکی به اشتراک گذاشتن داستان‌هایی از جوامع و صداهای کم‌تر شناخته شده که افراد را با چشم‌انداز و دیدگاهی آشنا می‌کند که برای آن‌ها نیست و دیگر این‌که این اطمینان را به همه افراد جامعه می‌بخشد تا شخصیت‌های شبیه به خودشان را در ادبیات و داستان‌ها بیابند. او می‌گوید «فکر می‌کنم خیلی مهم و تاثیرگذار باشد که شما دیگر احساس نکنید تنها هستید.»

این دختر جوان که همیشه دلش می‌خواسته یک کتابخانه کوچک رایگان در محله خود داشته باشند وقتی کتابخانه‌ای با تم آشیانه پرنده را در یک حراجی با قیمت مناسب پیدا کرد فکر کرد این دقیقا همان چیزی است که به دنبالش بوده‌، با این‌حال مشغله زیاد این کتابخانه را مدت‌ها در گاراژ خانه‌ او بدون استفاده گذاشت. شیوع پاندمی جهانی این فرصت را در اختیار خریدار گذاشت تا به تعمیر و رنگ کردن آن بپردازند که این اقدام با مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست امریکایی که به دست پلیس امریکا کشته شد و ناآرامی‌های پس از آن همزمان گشت.

صاحب این کتابخانه گفت «ما در یک محله کاملا سفیدپوست زندگی می‌کنیم و از امتیازات زیادی بهره‌مند هستیم. بنابراین فکر کردم چطور می‌توانم از این امتیاز استفاده کنم و تغییر و تاثیری در جامعه خود ایجاد کنم. با خود گفتم حالا می‌تواند زمان مناسبی برای آوردن کتابخانه رایگان کوچک به بیرون از خانه باشد.»

او با کمک دوستانش تعدادی کتاب با موضوع رنگین‌پوستان و موضوعات مختلف دیگر و نیز کتاب‌هایی با فونت‌های درشت و یا بدون کلمه خریداری کردند تا مطمئن شوند همه با هر سلیقه و سطحی می‌توانند از آن‌‌ها لذت ببرند.

با وجود نگرانی‌های بسیار از میزان استقبال مردم از کتابخانه، دختر جوان بعد از مدت کوتاهی شاهد چیزی شبیه معجزه بود. مردم با اهدای پول، کتاب و کارت هدیه‌ برای شکوفایی و بهتر دیده شدن کتابخانه کمک کردند به طوری‌که ظرف مدت کوتاهی توانست کتابخانه‌های رایگان کوچک دیگری را راه‌اندازی کند و اخیرا نیز با یکی از کتابفروشی‌های مشهور شهر وارد همکاری شده‌ است.

او قصد دارد با کمک کتاب‌های اهدایی هر ماه عنوان‌‌های جدید را به کتابخانه‌های خود اضافه کنند. هم‌چنین یکی از همسایه‌ها نیز تعدادی ماسک صورت برای افرادی که به کتابخانه سر می‌زنند تهیه کرده است.

صاحب کتابخانه در پایان گفت «ما در تلاشیم یک مکان شاد داشته باشیم. می‌خواهیم در حالی که مردم از کنار ما قدم‌زنان عبور می‌کنند لبخند بزنند و اگر خواستند کتابی را بردارند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها