چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
«اطاق آبی» بر پله چهاردهم ایستاد

چاپ چهاردهم کتاب «اطاق آبی» تألیف سهراب سپهری از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ کتاب «اطاق آبی» آخرین نوشته سهراب سپهری (1307-1359)، شاعر نوپرداز و نقاش ایرانی است که چند سال پس از مرگ او منتشر شد. این کتاب، که در واپسین سال‌های زندگی سپهری نوشته شده، دارای سه بخش مستقل «اطاق آبی»، «معلم نقاشی ما» و «گفت‌وگو با استاد» مربوط به سه دوره کودکی، جوانی و میان‌سالی اوست.

«اطاق آبی» یگانه بخشی است که تاریخ نگارش آن (5 آبان 1355) مشخص است و آن توصیف اطاقی است در انتهای باغ خانه‌ای که سپهری در دوران کودکی به آن علاقه فراوان داشت.

سپهری ضمن توصیف دقیق اطاق، آن را مکانی نمادین و نمونه کوچک کیهان می‌داند و از درک چنین شباهت‌هایی لذت می‌برد. در بخش دوم، نارسایی‌ها و کاستی‌های نظام آموزشی بیان می‌شود و در واقع خاطرات دوران مدرسه و کلاس درس را با زبانی ساده و طنزگونه نقد می‌کند. در بخش سوم نیز دیدگاه‌های نویسنده درباره مکاتب نقاشی و تاریخچه نقاشی در ایران و ویژگی‌های هنر شرق و غرب و تفاوت‌های آن‌ها بیان می‌شود. این کتاب با نمونه‌ای از دست‌نوشته‌های نویسنده و چند طرح و عکس وی آراسته شده است.
 
چاپ چهاردهم این اثر در 76 صفحه رحلی، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها