دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
رویکرد ناشران دفاع‌مقدس از بخش دولتی به خصوصی تغییر کند

رئیس اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: کتاب‌های منتشره دفاع مقدس می‌تواند منبع اقتباس شود. اگر رویکرد ناشران مکتوب دفاع مقدس از بخش دولتی به بخش خصوصی و برون‌سپاری تغییر کند، این موضوع تا حد زیادی حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برنامه گفت‌وگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو با سرهنگ دکتر صادق‌نیا مسئول انتشارات سوره سبز و رئیس اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران به موضوع ادبیات دفاع مقدس، خاطره گویی و جمع آوری آثار اختصاص داشت.

سرهنگ صادق‌نیا درباره وضعیت کنونی خاطره نویسی و خاطره گویی در حوزه دفاع مقدس گفت: قالب داستان و رمان یکی از بهترین قالب‌ها در انتقال مطالب است. در واقع داستان اهرمی است در اختیار نویسندگان که می‌توانند مفاهیم مورد نظر خورد را به مخاطب و به بهترین نحو منتقل کنند.

وی افزود: در حوزه دفاع مقدس که انتشارات سوره سبز در آن فعالیت ویژه دارد، در زمینه داستان و رمان در حوزه دفاع مقدس اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است. کتاب «هفت» که براساس زندگی شهید سرلشکر مصطفی پژوهنده نگارش شده است ظرف مدت کمتر از ۴ سال به چاپ دهم رسیده است. یا کتاب «من زنده‌ام» که براساس زندگی مرد نامیرای جنگ سرتیپ احمد دادبین منتشر شده و به چاپ پانزدهم رسیده است و کتاب «کیمیای مجنون» براساس زندگی شهید اقارب پرست، کتاب «داستان اسماعیل» براساس زندگی قهرمان دفاع از خرمشهر ارتش، کتاب اسماعیل زارعیان، کتاب «روایت یک مرد» بر اساس زندگی شهید نصرت زاد به زینت طبع آراسته شده و بسیاری از کتاب‌های دیگر از منشورات انتشارات سوره سبز است. با تمام این تفاصیل نمی‌توان گفت که وضعیت خوب است و اینها تنها قطره‌ایی از دریاست.

سرهنگ صادق نیا در ادامه گفت: نیروهای مسلح و بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰نفر نیروی وظیفه و سرباز را آموزش دادند و در قالب یگان‌های سربازی در جنگ شرکت دادند و با این تعداد کتاب این مفاهیم در تاریخ ماندگار نخواهد ماند. بنده معتقدم آنگونه که باید و شاید حق مطلب بویژه حق ارتش در تبلیغات جنگ ادا نشده است و باید بتوانیم زحمات این دسته از رزمندگان ارتش را هم ادا کنیم.
وی اظهار داشت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس و استخراج این گنج و خاطره‌ها معمولا رزمندگانی که در ارتش حضور داشتند، بویژه فرماندهان کمتر همکاری می‌کنند، ارتش جمهوری اسلامی ایران پایبندی‌هایی به لحاظ مسائل حفاظتی دارد و گرفتن خاطرات از فرماندهان ارتش مقداری مشکل است و می‌توان گفت که یکی از دلایل موفقیت ارتش در طول دوران دفاع مقدس پایبندی نسبت به اصول حفاظتی بوده است.

صادق نیا همچنین درباره تاثیرگذاری فیلم در عرصه دفاع مقدس گفت: کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس باید منبع اقتباس قرار بگیرند و از آن آثار تلویزیونی و سینمایی ساخته شود. اگر رویکرد ناشران و فعالین عرصه دفاع مقدس در حوزه آثار مکتوب از بخش دولتی به بخش خصوصی و برون سپاری تغییر پیدا کند این موضوع تا حد زیادی می‌تواند حل شود.

وی در خصوص آسیب شناسی حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: مشکلات اقتصادی مردم در این برهه از زمان، یکی از موارد است که از همه بیشتر در بحث کتاب و کتابخوانی تاثیرگذار بوده است. هر چند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است ولی به هر حال اقتصاد یک موضوع پایه‌ای است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها