یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
طرح جدید کتاب عروسک‌ها در کانون کلید خورد

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری گفت: کار چاپ کتابی با عنوان «دوتوک، عروسک کوچک بلوچی» در مراحل پایانی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب عروسک قرار است از این پس با همکاری مشترک دو اداره کل «نظارت برانتشارات» و «سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای» کانون در سبد خرید کالاهای فرهنگی خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد و از این راه از سازندگان عروسک‌های سنتی ایران به عنوان حافظان این هنر ارزشمند بومی حمایت شود.

در این زمینه مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون توضیح داد: کار چاپ کتابی با عنوان «دوتوک، عروسک کوچک بلوچی» در کانون در مراحل پایانی قرار گرفته است اما ساخت عروسک به‌دلیل مشکل شیوع بیماری کرونا و اهمیت رعایت مسایل بهداشتی کمی با وقفه روبرو شد اما امیدواریم به‌زودی این عروسک‌ها هم، آماده و در داخل این بسته قرار بگیرد.

روح‌الله کاظمی‌زاده از انتشار یک کتاب دیگر با عنوان «یک تجربه‌ زیبای عروسکی» خبر داد و گفت احتمال دارد این کتاب را نیز در همان بسته و در کنار عروسک دوتوک ارایه کنیم. نویسنده هر دو کتاب زهره پریرخ است و پژوهش‌گری آن را افسانه احسانی برعهده‌داشته است.

به‌گفته‌ وی این عروسک‌های سنتی را زنان سرپرست خانوار استان خراسان جنوبی با استفاده از مواد حافظ طبیعت درست می‌کنند و قرار است در سه نوبت پیاپی این بسته در شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه و در مجموع هفت‌هزار و ۵۰۰ نسخه و در بسته‌بندی متفاوتی عرضه شود.

عروسک‌های بومی و دست‌ساز «دوتوک» ریشه در فرهنگ مناطقی از استان‌های خراسان جنوبی و مناطق بلوچ‌نشین استان سیستان و بلوچستان دارد و یادآور لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری است.

هر کودک و زن این روستاها عروسکی می‌سازد و داستان زندگی‌اش را در قالب این عروسک روایت می‌کند.

قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آینده تعدادی از عروسک‌های بومی و سنتی ایران را در قالب پروژه «کتاب عروسک» در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها