یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
«واقعیت افزوده» در حوزه نشر چه کاربردی دارد؟

مدیر شرکت راوینو، با اشاره به استفاده از فناوری «واقعیت افزوده» در حوزه نشر کتاب گفت: این تکنولوژی با کاهش تعداد صفحات نه تنها محتوای کتاب را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود محتوا‌های جدیدی به کتاب اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌و‌‌گو، مسعود حسنلو، در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» درباره «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» اظهار کرد: در واقعیت مجازی امکان درک تجربیاتی را داریم که در فضای واقعی امکان تجربه آن وجود ندارد.
 
وی با بیان این که واقعیت افزوده از سال ۱۹۹۰ از طریق تصویر وارد عرصه زندگی انسان‌ها شد، گفت: در واقعیت افزوده گوشی‌های هوشمند کاربرد اساسی دارند، اصالت به فضای واقعی داده می‌شود و چیز‌های جدیدی به این فضا اضافه می‌شود .
 
وی با بیان اینکه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هر دو از لحاظ تکنولوژی در یک رشته قرار دارند اما از نظر هویتی با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: واقعیت افزوده، امکانات فضای واقعی را زیادتر می‌کند و ازجمله حوزه‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌شود، حوزه نشر است.
 
حسنلو‌ ادامه داد: تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه نشر این امکان را می‌دهد که یک کتاب با کاهش تعداد صفحات نه تنها از محتوایش کاسته نشود، بلکه محتوای جدیدی نیز به آن افزوده می‌شود، در واقع واقعیت افزوده می‌تواند محدودیت‌ها را بردارد و درباره کتابی که فقط به‌صورت یک نوشته است در تکنولوژی واقعیت افزوده این امکان برای خوانندگان فراهم می‌شود که با استفاده از دوربین تلفن هوشمند خود در حین مطالعه کتاب، صوت مربوط به این کتاب را نیز بشنوند یا فیلم مرتبط با آن را نیز مشاهده کنند.
 
این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه این تکنولوژی در حوزه آموزش نیز کارایی دارد، گفت: ما در شرکت راوینو به‌دنبال راهکاری بودیم که در حوزه نشر و رسانه‌ یک توسعه جدیدی ایجاد کنیم و از ابزارهای جدیدی در این ارتباط که در عرصه جهانی ایجاد شده است، استفاده کنیم.
 
حسنلو با تاکید بر اینکه مخاطب در دنیای امروز به‌دنبال فضای چند رسانه‌ای است و تکنولوژی مورد اشاره این زمینه را فراهم می‌کند که یک کتاب با امکانات بیشتری همراه باشد و زمینه را برای گسترش کتابخوانی فراهم می‌کند، گفت: اگر کتاب بخواهد ساختار اصلی خود را حفظ کند و به سمت استفاده از ابزارهای جدید نرود ممکن است دیگر برای خوانندگان، خواندن کتاب در اولویت نباشد.
 
مدیر مجموعه شرکت راوینو با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش نیز می‌توانیم از واقعیت افزوده به خوبی استفاده کنیم در پاسخ به این سوال که برای پیشبرد این موضوع چه اقداماتی از سوی این شرکت انجام شده است، گفت: ارتباط خوبی در این زمینه با آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار کردیم و گفتگوهای خوبی داشته و امیدواریم که کار در این زمینه جلو برود اگرچه کار سخت است اما ما به دنبال این هستیم موارد استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده را در سبد مصرف مردم قرار دهیم البته باید در این ارتباط هزینه‌های آن را کاهش بدهیم تا مردم بیشتری توانایی استفاده از این تکنولوژی را داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها