چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی این وزارتخانه برای نهایی سازی ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت الاسلام حمید محمدی روز چهارشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در چهل و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز گذشته به ریاست حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد، از تلاش های سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی آن وزارتخانه مبنی بر نهایی سازی فرایند ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی و انحلال اتحادیه های قبلی تقدیر شد.

وی افزود: در این جلسه رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تقدیر از ادغام دو اتحادیه قبلی گفت تلفیق این دو اتحادیه کار مبارکی بود. 

محمدی ادامه داد: پس از ارائه این گزارش، لوح تقدیری از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور وزیر و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به دلیل اهتمام در نهایی-سازی ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی کشور اهدا شد.

در لوح تقدیر خطاب به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «اکنون که با مدد الطاف کارساز بنده نواز و تحت عنایات ولی عصر (عج) با راهبری و مساعی حضرتعالی و همکارانتان مفاد ابلاغیه و بیانیه مرداد ۹۸ برای ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی مبتنی بر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ثمر نشسته و اتحادیه های قبلی منحل و اتحادیه مدغم جدید با عنوان اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور شکل گرفت، به یقین فصل جدید، همدلی میان ظرفیت‌ها و ظرایف قرآنی مردمی و شکل‌گیری آفاق روشن در توسعه فرهنگ قرآنی را نوید می‌دهد، لذا در این مجال بایسته است تا از جملگی تدابیر و اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق این دستاورد، حق‌شناسی به عمل آید.»

لوح تقدیر دیگری نیز خطاب به مهدی محمدی مشاور وزیر و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی صادر شده و در آن آمده است: «اکنون که با لطف الهی نتایج یک سال کوشش و تکاپو در اجرایی سازی مفاد ابلاغیه و بیانیه مرداد ۹۸ برای ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی مبتنی بر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ثمر نشسته، لازم می نماید تا از مساعی جنابعالی و همکارانتان و همدلی جملگی اعضای هیات مدیره دو اتحادیه سابق تقدیر و حق شناسی به عمل آید.»

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: همچنین دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه، گزارشی از روند نهایی سازی ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی کشور، انتخاب هیأت مدیره اتحادیه مدغم و انحلال اتحادیه های قبل ارائه نمود. بر اساس این گزارش از مهرماه سال گذشته تاکنون، فرایند کار حل اختلاف دو اتحادیه آغاز شد و تا سوم مرداد که روز انتخابات بود، ادامه داشت که در این ۱۱ ماه حدود ۴۰ جلسه برگزار شد تا در نهایت اساس‌نامه مورد تأیید قرار گرفت.

محمدی ادامه داد: روز سوم مرداد، انتخابات بی‌حاشیه‌ای برگزار شد و ۶۶ نفر نامزد هیئت مدیره بودند که ۱۵ نفر به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند. البته در روز انتخابات، دو امر مهم اتفاق افتاد که یکی از آنها انتخابات و دیگری انحلال دو اتحادیه قرآنی بود که از دوستان دو اتحادیه خواسته شد تا صورت جلسه انحلال را تهیه و به استان‌ها ارسال کنند؛ یعنی کسانی که رأی می‌دادند، ابتدا به انحلال رأی می‌دادند و در ادامه در انتخابات اتحادیه کشوری شرکت کردند.

به گزارش ایرنا برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری تشکل‌های قرآن و عترت را می‌توان افقی جدید برای فعالیت چهار هزار موسسه قرآنی در سطح کشور دانست تا با همدلی برای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) تلاشی مضاعف را در پیش گیرند.
روز جمعه سوم مرداد مصادف با سوم ذیحجه روزی مبارک برای جامعه قرآنی کشور بود؛ چرا که پس از یک دهه در زمینه فعالیت های قرآنی اتفاقی جدید روی داد تا تمام موسسات قرآنی که تاکنون یا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی بودند حالا به صورت مسنجم و متحد فعالیت های خود را از سر گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۲ تیر سال جاری با صدور حکمی مهدی محمدی دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی این وزارت خانه را به عنوان رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت منصوب کرد تا در اجرای الحاق ماده واحده مصوبه ضوابط تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد.

سید عباس صالحی از معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات ستادی و استانی وزارتخانه خواست تا در برگزاری هر چه بهتر این انتخابات تلاش کنند و عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ در نشستی با مدیران استانی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور گفت: وظیفه ما این است که در نهایت اخوت و برادری ایمانی و با رعایت انصاف و عدالت، در برگزاری انتخابات سالم و باشکوه نقش‌آفرینی کنیم.

مهدی محمدی با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری این انتخابات، گفت: سال گذشته یک توافق سه جانبه مبنی بر ادغام دو اتحادیه بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت. البته بخشی از ادغام در استان ها صورت پذیرفته بود ولی در سطح ملی هنوز چنین اتفاقی نیافتاده بود.

در این انتخابات که از ساعت ۱۰ صبح جمعه آغاز شد و در ساعت ۲۱ با شمارش آراء پایان یافت، ۵۹۰ نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه های کشوری شرکت کردند و ۶۶ نفر نامزد شدند که ۱۵ نفر به عنوان هیات مدیره اصلی و سه نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند و ۱۵نفر نامزد بازرسی بودند که سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل انتخاب شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه با حضور در مراسم برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت گفت که «موسسات مردمی قرآن از دستاوردهای انقلاب است» و ضمن تقدیر از پشتیبانی های حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلم محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، این انتخابات را نقطه عطف در حرکت موسسات قرآنی کشور و پرهیز از موازی کاری های ناصحیح در فعالیت های قرآنی دانست.

در این انتخابات حسن محمدی‌علویجه، سیدمحسن موسوی‌بلده، مرتضی طلایی، سیدعلی‌محمد  سرسرابی، امیرحجت مرادی، جواد سعیدی، محمدحسین اسلامی‌ جهرمی، حسین خاکساری‌هرندی، مهدی مقامی، رحیم قربانی، حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، میثم طاهرآبادی، خانم نهضت حورزاده‌، لاله افتخاری و پیمان سلیمی که ترکیبی از دو اتحادیه قبلی را دربرمی گیرد، به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره انتخاب شدند و مجید باوردی، حجت مجید ‌بیلندی و سیدمرتضی نیکزاد ‌حسینی به عنوان اعضای علی البدل معرفی شدند و همچنین محمد الهی، محمد پیلان نژاد و قاسم جهان آرا بیشترین رای را برای هیات بازرسان کسب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها