چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۵
رفتارهاي اجتماعي مطلوب از ديدگاه روان‌شناسي اجتماعي

«رفتارهاي اجتماعي مطلوب از ديدگاه روان‌شناسي اجتماعي» اثر پروفسور «هانس ورنر بيرهوف» به تحليل انواع رفتارهاي اجتماعي از ديدگاه روان‌شناسي اجتماعي مي‌پردازد ترجمه اين كتاب به قلم رضوان صدقي‌نژاد و به كوشش نشر گل‌آذين منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «هانس ورنر بيرهوف» در سال 1971 پس از اخذ درجه ليسانس روان‌شناسي از دانشگاه بن، به ادامه تحصيل پرداخت و در سال 1974 با مدرك فوق ليسانس و در سال 1979 با درجه دكترا از آن دانشگاه فارغ‌التحصيل شد. سپس در دانشگاه‌هاي بن و مالبورگ به تدريس پرداخت و از سال 1992 تاكنون استاد و مدير بخش روان‌شناسي اجتماعي، در دانشكده روان‌شناسي دانشگاه رور «بوخوم» است. بيرهوف سخنگوي گروه تخصصي روان‌شناسي اجتماعي است و در كسوت مشاور متخصص شوراي پژوهشي كشور آلمان نيز فعاليت مي‌كند.

او كتاب‌هاي متعددي در زمينه روان‌شناسي اجتماعي نوشته كه تعدادي از آن‌ها به عنوان كتاب درسي دانشگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. «زور و خشونت»، «تضاد محيط اجتماعي و جهان سوم»، «نوع‌دوستي در نظام‌هاي اجتماعي»، «عدالت در روابط اجتماعي»، «روان‌شناسي اجتماعي رفتارهاي اجتماعي مطلوب» و «روان‌شناسي اجتماعي مشاركت» از جمله كتاب‌هاي دكتر هانس ورنر بيرهوف به‌شمار مي‌آيد.

رضوان صدقي‌نژاد مترجم كتاب در مقدمه آن آورده است: بشر موجود عجيبي است، آن‌گونه كه توصيف‌ناپذير جلوه مي‌كند، يا دست كم در مقوله يك تعريف واحد نمي‌گنجد.

تعريف منطق‌دانان كه او را حيوان ناطق مي‌خوانند پاسخگوي طيف گسترده صفات و خصال انساني و گاه حيواني او نيست و به قول همان استدلاليان جامع افراد و مانع دخول اغيار نيست، زيرا كه نه تنها پاره‌اي از جانداران دست‌آموز سخن مي‌گويند، بلكه اكنون ديگر روبوت‌هاي بي‌جان نيز لب به سخن گشوده‌اند و نه به يك زبان، كه به چند زبان تكلم مي‌كنند!

موجود دوپايي كه در راه رضاي جاه‌طلبي‌ها و افزون‌خواهي‌هاي افراطي خود دنيا را به خاك و خون مي‌كشد و به نام دموكراسي، با مخوف‌ترين جنگ‌افزارهاي كشتار جمعي جان پاك انسان‌هاي بي‌شماري را مي‌گيرد تا برتري و سروري را از آن خويش سازد، انسان ناميده مي‌شود و موجود ديگري نيز كه آرمان والاي صلح، دوستي و تعالي نوع بشر را در سر مي‌پروراند و ايثارگرانه در راه تحقق آن مي‌كوشد نيز انسان نام دارد.

حال چگونه است كه انساني چنان و انساني ديگر چنين است؟ جبر؟ سرنوشت مختوم؟ وراثت؟ تكامل طبيعي و انتخاب انسب؟ يا آموزش؟ محيط پرورشي؟ الگوبرداري از ديگران؟ فرهنگ؟ باورهاي ديني و معنوي؟ و يا تلفيقي از آن‌ها؟

پروفسور هانس در اين كتاب به اين پرسش‌ها پاسخ‌هاي آگاهانه‌اي مي‌دهد كه بر پايه اصول علمي استوار است. با آزمايش و تجربه در آزمايشگاه‌ و نيز در بررسي‌هاي ميداني و در جريان حوادث معمولي زندگي روزمره انسان‌ها در جاي جاي اين جهان هزار رنگ به نتايج روشن و گويايي مي‌رسد و در اين راه يافته‌هاي انديشمندان و پژوهشگران ديگر نيز بسيار بهره مي‌گيرد و به ما نشان مي‌دهد كه افراد بشر چقدر ياري‌رسان هستند.

هانس با آخرين دستاوردهاي علمي و با استفاده از آمار، ارقام، جداول و نمودارها، مدارك و مستندات معتبر، استدلال و تجربه، آزمايش و بازآزمايي كوشيده است به اين پرسش‌ها پاسخ دهد و در مقام يك پژوهشگر روانشناسي اجتماعي در انجام رسالتي كه بر عهده گرفته به راستي موفق بوده است.

اين كتاب در پنج بخش تنظيم شده كه بخش نخست آن به رفتارهاي اجتماعي مطلوب و زندگي اجتماعي، بخش دوم يادگيري و رشد، بخش سوم فرايندهاي رفتارهاي اجتماعي مطلوب، بخش چهارم نظريه‌هاي رفتارهاي اجتماعي مطلوب و بخش پنجم به كاربردها مي‌پردازد.

همچنين هر بخش داراي فصل‌هاي مختلفي است كه در بيست و يك فصل مجزا تنظيم شده است. نكات مربوط به تعريف، انواع رفتارهاي اجتماعي مطلوب، افراد بشر چقدر ياري‌رسان هستند؟، فرهنگ، فرد و ميزان كمك‌رساني، طبيعت بشر در مقابل محتواي فرهنگي، سنجش رفتارهاي اجتماعي مطلوب در كودكان و تعميم آن‌ها، رفتارهاي اجتماعي مطلوب چگونه رشد مي‌كند؟، يادگيري رفتارهاي اجتماعي مطلوب، همدلي، احساس گناه، مسووليت، انگيختگي الگوي مداخله زيان و پاداش، نظام انگيزش نوعدوستي، واكنش‌هاي ناشي از همدلي و نظم عاطفي، نقش بازداري اجتماعي در مداخله رهگذر، شخصيت نوع‌دوستي، روانشناسي جست‌وجو و دريافت كمك، افزايش آمادگي براي ارائه كمك‌هاي اوليه در زندگي روزمره، مسووليت مشترك، پرداختن به كار داوطلبانه در سازمان‌ها و داوطلب شدن از جمله سرفصل‌هاي اين پنج بخش به‌شمار مي‌آيد.

سخن آخر، واژه‌نامه، فهرست اعلام و كتابشناسي پايان بخش اين كتاب پرمحتواست كه روانشناسان، جامعه‌شناسان و... مي‌توانند از مطالب آن استفاده كنند.

چاپ دوم «رفتارهاي اجتماعي مطلوب از ديدگاه روان‌شناسي اجتماعي» با شمارگان 1000 نسخه در 500 صفحه و بهاي 80000 ريال در دسترس علاقه‌مندان به اين رشته قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط