چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
شاعر انقلابی و پرآوازه فلسطینی درگذشت

هارون هاشم رشید، شاعر انقلابی فلسطین که با اشعارش نقش موثری در دفاع از مظلومیت و افزایش آگاهی ملی فلسطین داشت از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مصر الیوم- هارون هاشم رشید که از او به عنوان شیخ الشعرای فلسطین یاد می‌کنند در سن 93 سالگی دار فانی را واع گفت.

هارون هاشم رشید در سال 1927 در غزه دیده به جهان گشود. او عضو شعرای کمیته نکبه و یا شاعران بازگشت بود که از دهه 50 میلادی به عنوان یک شاعر، روزنامه‌نگارو سیاست‌مدار شعر خود را وقف انقلاب فلسطینی و حق بازگشت فلسطینیان به موطن خود کرد؛ با‌اینحال سروده‌های او از مرزهای فلسطین فراتر رفت و بر زبان عرب‌ها از طبقات عوام تا نخبگان ادبی و هنری و حتی در تظاهرات و دیوارهای شهرهای مختلف راه یافت.

المفتوحه سعید الفیومی، استاد ادبیات عرب درباره او گفت:«هاشم رشید با اشعارش توانست تعادل روحی و آگاهی مردم فلسطین را از نو بازگرداند؛ به ویژه آن‌که آثارش با آغاز نکبت فلسطین همراه شد و انتشار آن با افزایش تعدی اسرائیل به حقو‌ق فلسطین فزونی گرفت.»

 سازمان آزادی بخش فلسطین در سال 1976 هاشم رشید را به عنوان نماینده خود در نوار غزه انتخاب کرد اما اسرائیل او را بعد از جنگ حزیران مجبور به ترک منطقه  کرد. وی سپس به قاهره رفت و در آنجا به عنوان نماینده فلسطین در دانشگاه کشورهای عربی مشغول به کار شد. بعد از آن سمت سردبیری مجله الشون العربیه را برعهده گرفت و همزمان در تحریریه چندین روزنامه و مجله‌های معتبرعربی و فلسطینی فعالیت کرد.

از او ده‌ها اثر ادبی از جمله دیوان شعر، نمایشنامه، پژوهش‌ و رساله ادبی به جای مانده که از جمله آن می‌توان به دیوان شعر «بازگشت غریبه‌ها» در سال 1956،  «تا ملت ما بازگردند» در سال 1956 ، «پرندگان بهشت» در سال 1998 و نمایشنامه  «سوال» و «سقوط باریلف» اشاره کرد.

هارون هاشم رشید در طول زندگی و سفر ادبی خود جوایز متعددی را از جمله مدال قدس در سال 1990 و جایزه اول شعر عربی را در رادیو لندن سال 1988 دریافت کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها