دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
چالش‌های پیش روی نمایشگاه کتاب مجازی / ناشران کوچک و کتاب‌فروشی‌ها کجای طرح هستند؟

نمایشگاه کتاب مجازی یکی از برنامه‌های جایگزین و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اعلام لغو برگزاری نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۹ است که باید برای نحوه برگزاری آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا همه چرخه صنعت نشر از این رویداد بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آنا نوشت: پس از انتظار چندماهه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود شرایط سلامت کشور و امکان برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بالاخره محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه در روز یکشنبه ۲۲ تیرماه خبر از لغو برگزاری آن داد.

پس از گذشت چند روز از اعلام خبر قطعی لغو نمایشگاه کتاب تهران روز سه شنبه ۳۱ تیرماه معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‏‌های حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از ناشران را اعلام کرد.

طبق اظهارت جوادی برگزاری دو طرح فصلی کتاب با افزایش اعتبار، برگزاری نمایشگاه  مجازی کتاب  به صورت جامع و فراگیر، خرید کتاب از ناشران، افزایش اعتبار خرید کتاب از ناشران و کتاب‌فروشی‌های شهرستانی، اعطای تسهیلات و توزیع کاغذ دولتی در بین ناشران متقاضی و تمدید  تفاهم‎نامه با شرکت پست برای ارسال کتاب از جمله برنامه‌های این معاونت در راستای حمایت از اهالی صنعت تولید و نشر کتاب اعلام شد.

نمایشگاه مجازی یا فروشگاه مجازی؟
عمده برنامه‌های معاونت فرهنگی وزرات ارشاد پیش از این هم اجرا می‌شد و پس از لغو نمایشگاه کتاب تنها بناست اعتبار و بودجه‌ای که به این برنامه‌های تکراری اختصاص داده می‌شود افزایش یابد. آنچه به نظر می‌رسد این است که برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی تنها برنامه جدید در برنامه‌های اعلامی است و هر چند بدون تردید کارایی نمایشگاه فیزیکی را نخواهد داشت اما معاونت فرهنگی وزارت ارشاد روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است.
برگزاری این رویدا مجازی با سوالات بسیاری مواجه است؛ سعید مکرمی، مدیر انتشارات نشر اسم پیش از این در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گفت: چه چیزی قرار است مجازی شود؟ اگر فروشگاهی بودن نمایشگاه مجازی می‌شود که فروشگاه هم وجود دارد این‌همه سایت کتاب داریم و عمده ناشران خودشان عرضه‌کننده کتاب هستند و سایت دارند و کتاب را عرضه می‌کنند. وقتی می‌گوییم عرضه مجازی خیلی واضح نیست که چه چیزی قرار است مجازی شود؟

محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت نیز در گفتگویی با خبرگزاری آنا با مبهم دانستن برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی می‌گوید: مشخص نیست منظور از برگزاری مجازی دقیقاً چیست. اگر منظور جایی برای ارائه کتاب‌ها در بستر فضای مجازی باشد که همین الان سایت‌های فروش کتاب همین کار را انجام می دهند. در نمایشگاه مجازی دست برتر با ناشران بزرگ‌تر خواهد بود و برای ناشران کوچک هیچ آورده‌ای ندارد.

ناشران کوچک و کتاب‌فروشی‌ها نیازمند نگاه ویژه
یکی دیگر از جنبه‌های دیگر نگرانی ناشران برای برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب ورود وزارت ارشاد به بحث فروش کتاب و رقابت با بخش خصوصی در عرضه کتاب است. وزارت ارشاد باید وظیفه تسهیل‌گری خود را انجام دهد و نگرانی‌ها در این زمینه را برطرف کند.
هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفتگویی اظهار کرد: زیر‌ساخت‌های نمایشگاه مجازی، به‌گونه‌ای باشد تا عدالت در فروش رعایت شود. اگر دنبال برگزاری نمایشگاهی نه با عنوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ بلکه مثلا «نمایشگاه مجازی کتاب» هستیم، این طرح باید ویژگی‌هایی داشته باشد که ضرر و زیان ناشران را جبران و از سوی دیگر به کتاب‌فروشان نیز لطمه نزند.
طرح برگزاری نمایشگاه تهران به صورت مجازی هنوز خام است و سوالات بسیاری در بین همه گروه‌های درگیر در آن وجود دارد. باید منتظر ماند و دید جزئیات و سازوکار برگزاری مجازی این رویداد چگونه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها