دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
وبینار «پیام امید و سلامتی در ادبیات فارسی» در لاهور برگزار شد

به همت بخش زبان و ادبیات فارسی و کرسی فردوسی دانشگاه بانوان لاهور و با همکاری خانه فرهنگ کشورمان در لاهور، وبینار بین‌المللی دو روزه با عنوان «پیام امید و سلامتی در ادبیات فارسی» در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در نخستین روز از برگزاری این ویبنار، بشری میرزا، رییس دانشگاه بانوان لاهور، حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، فلیحه زهرا کاظمی، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور، رضا مراد صحرایی، معاون آموزشی بنیاد سعدی ایران، محمد ناصر، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده خاورشناسی دانشگاه پنجاب لاهور، بهادر باقری، از کشور ایران، دهشیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، حسینی، از دانشگاه الزهرا، سفری، از دانشگاه بیلگریگ از کشور صربستان و خانم لی سیریون و سیده مریم نقوی، دو دانشجوی آزفای دانشگاه علامه طباطبایی شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان وبینار «پیام امید و سلامتی در ادبیات فارسی» در سخنان خود، تأکید کردند: زبان و ادبیات فارسی گنجینه‌ای بسیار غنی و بزرگ دارد و شخصیت‌های بزرگی چون در بخش تصوف، ادبیات، شعر و شاعری، داستان سرایی و … همیشه به شیوه‌های گوناگون به نسل‌های آینده و دیگر عموم مردم، پیام امید داده‌اند.

شرکت‌کنندگان با بیان اینکه زبان فارسی زبان امید، دوستی، عشق و آینده است، اظهار کردند: ما شاید در کمتر زبانی و ادبیاتی اینقدر پیام‌های پر امید، عاشقانه، دوستانه و گویای پیوند بین انسانها و تکامل بشری است، داشته باشیم و لذا آغاز یک حرکت علمی تازه برای غلبه بر محیط فکری تازه‌ای که در اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است، با زبان فارسی گام و اقدامی بسیار خوب است. وقتی دانشگاه‌ها به فضای مجازی روی آوردند، این فضای مجازی شرایطی را مهیا کرده است که بتوانیم مرزها و دوری جغرافیایی را پشت سر بگذاریم و از طریق فضای مجازی به یکدیگر نزدیک شده و اندیشه‌های خود را به یکدیگر برسانیم.

همچنین، در دومین روز این وبینار بین‌المللی بشری میرزا، رییس دانشگاه بانوان لاهور، فلیحه زهرا کاظمی، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور، سلیم مظهر، معاون رییس دانشگاه و رییس اسبق بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پنجاب لاهور، علی‌اکبر رضایی‌فرد، رییس خانه فرهنگ و نماینده بنیاد سعدی در لاهور، محمد جاوید دهقانی، از ایران، اقبال شاهد، رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی لاهور، نعمت الله ایران‌زاده، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، محمد سفیر، رییس دانشگاه نمل لاهور، آیگون علیزاده، دانشیار دانشگاه آذربایجان و نصیبه موذنی از کشور آلمان شرکت کردند.

رضایی‌فرد، رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و نماینده بنیاد سعدی در این وبینار، گفت: ادبیات فارسی بر اساس یادگارهای مانده از متفکران، فلاسفه، شعرا، حکیمان و دانشمندان، غنی از پیام‌ها، متن‌ها و اشعار امیدآور و زندگی بخش است.

وی افزود: این امیدواری به جهان‌بینی ایرانیان ارتباط مستقیم داشته و بر اساس تعالیم دینی و آئینی قبل از اسلام، ایرانی‌ها زندگی را پر از زیبایی‌ها دیده و سختی‌ها را گذرا می‌دانستند. در حقیقت پایداری و امیدبخشی در زندگی ناشی از ایمان قلبی و باورهای ذهنی است و پس از ظهور اسلام، این نگاه در باور مردمان و رشد علوم مختلف اعم از ادبیات، فلسفه، حکمت و پزشکی، تکامل یافت.

رضایی‌فرد به ابیاتی از شعرای بزرگ کشورمان چون عطار، حافظ، سعدی، خیام، نظامی و مولوی اشاره کرد: در همه آنها، امید و امیدبخشی و نوع دوستی و دوری از غم‌ها جان کلام شاعر بود.

در پایان این وبینار بین‌المللی، کلیپی از برگزاری نمایشگاه آثار هنری و خطاطی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور به نمایش گذاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها