سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
تجهیز و ساخت کتابخانه‌های بزرگ در اولویت‌های فرهنگی کشورها قرار گیرد

فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی ایران معتقد است؛ ملت‌ها برای عرضه داشته‌های فرهنگی خود به عنوان میراث یک سرزمین، نیاز به فضاهایی چون کتابخانه، موزه، و آرشیو دارند به همین دلیل است که کشورهای بزرگ دنیا با توجه به رشد تکنولوژی باید تجهیز و ساخت کتابخانه‌های بزرگ را در اولویت‌های فرهنگی خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی، معاون کتابخانه ملی ایران که سابقه طولانی در پیگیری تحولات و ساخت کتابخانه‌های بزرگ دارد؛ درباره ضرورت تجهیز و ساخت کتابخانه گفت: کتابخانه‌ها ویترین فرهنگی هر کشور به شمار می‌آیند که باعث بقای هویت فرهنگی ملت می‌شوند.
 
وی ادامه داد: به دلیل اهمیت همین موضوع است که کشورهای همسایه مانند ترکیه در حوزه تجهیز و ساخت کتابخانه هزینه و فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌، همانطور که قطر در این زمینه هزینه کرده‌است.
 
خسروی در توضیح ساخت کتابخانه جدید ترکیه و قطر گفت: در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و تمدنی کشورها در چگونگی ساخت کتابخانه‌ها تاثیر گذار است. به عنوان مثال کشوری مثل ترکیه پیشینه تمدن و تاریخی طولانی دارد و به تبع هزینه خوبی برای ساخت کتابخانه شده‌است.
 
معاون کتابخانه ملی ادامه داد: ملت‌ها برای عرضه داشته‌های فرهنگی خود به عنوان میراث یک سرزمین، نیاز به فضاهایی چون کتابخانه، موزه، و آرشیو دارند به همین دلیل است که کشورهای بزرگ دنیا با توجه به رشد تکنولوژی، تجهیز و ساخت کتابخانه‌های بزرگ را در اولویت‌های فرهنگی خود قرار داده‌اند.
 
وی درپاسخ به این سئوال که آیا افتتاح کتابخانه‌های بزرگ در عرصه تکنولوژی جدید و اینترنت نوعی پیام است؟ گفت: کتاب در طی تاریخ شکل عوض کرده‌است، در واقع کتاب حمل کننده مفاهیم و لغات است که می‌تواند یک کتاب چوبی باشد که در آسیایی جنوب شرقی از این دست کتاب‌ها بسیار دیده می‌شوند و یا کتاب‌هایی وجود دارند که مفاهیم آن بر الیاف حصیری، روی پوست و یا حتی استخوان نوشته شده است.
 
خسروی ادامه داد: در زمان‌های دیگر هم آثار اندیشمندان بر روی کاغذ به  صورت کتاب‌های خطی، سنگی، سربی و یا افست بوده است و امروزه بنابر تغییر شرایط کتاب‌ها به صورت دیجیتال کتاب تهیه می‌شوند.
 
معاون کتابخانه ملی ایران در پایان صحبت‌های خود گفت: بنابراین اسم همه این موارد کتاب است و فرقی نمی‌کند که مجموع اطلاعات چگونه و با چه ساختاری به مخاطب منتقل می‌‌شود. بنابراین باید نهادهایی وجود داشته باشند که حافظ این میراث ارزشمند باشند و کتابخانه‌ها یا مراکز آرشیو از مهم‌ترین مکان‌های هر کشور است که ویترین فرهنگی مردم محسوب می‌شود. از همین رو تجهیز، تاسیس و راه‌اندازی کتابخانه‌ها و موسسات مرتبط باعث بقای فرهنگ یک ملت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها