دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
فراخوان هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران» منتشر شد

فراخوان هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران» از سوی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط ‌عمومی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، این پژوهشکده با مشارکت گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر و سازمان فرهنگی ‌اجتماعی ‌ورزشی شهرداری تبریز و همراهی موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، موسسه آموزش عالی نبی اکرم(ص) تبریز و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران (تئاتر مولوی) در نظر دارد هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران» را با هدف مطالعه زمینه‌های پیدایش و سیر تحول تئاتر و ادبیات نمایشی و ارائه خوانش‌های نوین از نخستین آثار ادبیات نمایشی در ایران برگزار کند. ‌پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند یافته‌های پژوهشی خود را حول محورهای مطالعاتی زیر به دبیرخانه این هم‌اندیشی ارسال کنند:

1ـ شرح احوال و دیدگاه‌ها
شرح احوال میرزا آقا تبریزی بر پایه مستندات، دست‌نوشته‌ها و متون تاریخی؛
بنیان‌های فکری و اهداف سیاسی ـ اجتماعی میرزا آقا تبریزی در گرایش به تئاتر اروپایی؛
کارکردهای اجتماعی و اخلاقی تئاتر اروپایی از دیدگاه میرزا آقا تبریزی؛
مواجهه فکری میرزا آقا تبریزی با سایر اندیشمندان و نویسندگان هم‌عصر خود.
 
2ـ مطالعات تاریخی، تطبیقی و بینامتنی
نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی در پیوند با رویدادهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی ایران؛
تطبیق و مقایسه رویکردهای اندیشه‌ای ـ‌ ادبی میرزا آقا تبریزی با دیگر نویسندگان هم‌عصر وی؛
تحلیل برگرفتگی‌ها و مناسبات بینامتنی در آثار میرزا آقا تبریزی و دیگر آثار نمایشی و ادبی نویسندگان هم‌عصر وی؛ بازآفرینی نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی در صحنه تئاتر (اقتباس‌ها، نمایش‌پردازی‌ها و بازخوانی‌های نمایشی).
 
3ـ مطالعات درون‌متنی
مضمون‌شناسی، ساختارشناسی و شخصیت‌پردازی در نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی؛
ویژگی‌های زبان‌شناختی و آرایه‌های ادبی در نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی؛
نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی از دیدگاه سبک و شیوه اجرا؛
بررسی نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی در چارچوب رویکرد‌های تحلیلی مختلف.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این هم‌اندیشی می‌توانند چکیده ‌مقالات خود را حداکثر تا 30 مهرماه 1399 به نشانی رایانامهtabrizi@aria.ac.ir ارسال کنند. پس از داوری اولیه، چکیده ‌مقالاتِ منتخب اعلام خواهد شد. مهلت ارسال اصل مقالات 30دی‌ماه 1399 خواهد بود. همچنین پس از داوری نهایی، عناوین مقالات برگزیده تا 15 بهمن‌ماه 1399 اعلام خواهد شد. این هم‌اندیشی در روزهای 4 و 5  اسفندماه 1399 در تهران و تبریز برگزار خواهد شد.
 
مخاطبان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به دبیرخانه هم‌اندیشی به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از خیابان امام خمینی(ره)، نبش کوچه شهید حسن سخنور، شماره ۲۹، مراجعه کنند و یا با شماره‌های 2ـ66956190 تماس بگیرند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها