چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» به پایان رسید

تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری جمعی از استادان نخبه علم اطلاعات و دانش شناسی به پایان رسید و به زودی کتاب آن در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نگارش و تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و با همکاری سازمان‌های مرتبط با کتابخانه‌های عمومی و شبه‌عمومی، به سفارش و نظارت علمی و عالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پایان رسید.
 
این مجموعه که یکی از نتایج طرح پژوهشی سه ساله تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» است، در فصل نخست، تعریفی از کتابخانه عمومی و ویژگی‌های آن ارائه می‌دهد.
 
فصل دوم و سوم آن به استانداردهای خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد. بر اساس «الگوی خدمات‌محور کتابخانه‌های عمومی» که مبنای نگارش این استانداردها است، استانداردهای مرتبط با خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی پایه سایر استانداردها بوده و بسیار حائز اهمیت هستند.
 
در فصل‌های بعدی نیز به ترتیب استانداردهای «ساعاتِ‌ فعالیتِ‌ کتابخانه عمومی»، «مجموعه کتابخانه عمومی»، «بازاریابی‌ و روابط‌عمومی ‌کتابخانه عمومی»، «خدمات مشتریان‌ کتابخانه عمومی» و «واژگان و اصطلاحاتِ ‌کتابخانه عمومی» گنجانده شده است.
 
گفتنی است، کتاب «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» در ۱۸۹ صفحه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات کتاب‌نشر در سال ۱۳۹۹ منتشر می شود و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.
سعید اسدی، رضا رجب‏علی بگلو، مهدی علی‏پور حافظی، محسن حاجی‏ زین ‏العابدینی، محمد زره‏ ساز، رحمت ‏اله فتاحی، دبیران استانداردهای این مجموعه هستند که با انجمن کتابداری ایران و معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین آن همکاری کرده‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها