سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری ابن اسفندیار در کتاب تاریخ طبرستان

نشریه تاریخ و باستان‌شناسی مازندران به همت جمعی از استادان این حوزه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین شماره نشریه تاریخ و باستان‌شناسی مازندران به همت جمعی از استادان این حوزه منتشر شد. رویکرد این مجله که به‌صورت فصلنامه منتشر می‌‌شود ارائه مقالات و پژوهش‌های علمی در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی فرهنگی مازندران است.

این نشریه فرصت مناسبی برای پژوهشگران حوزه تاریخ محلی و باستان‌شناسی است که هم بتوانند مقالات خود درباره مازندران را در این نشریه به چاپ برسانند و هم بتوانند از به‌روزترین پژوهش محققان داخلی و خارجی در حوزه مازندران‌شناسی به صورت یکجا مطلع شوند.
سرفصل مطالب اصلی شماره نخست نشریه تاریخ و باستان‌شناسی مازندران عبارتند از:

در ابتدای این نشریه سخن مدیرمسئول به قلم مهدی عابدینی عراقی آمده است. سپس مقاله‌هایی همچون بازخوانی دو روایت از ناصرالاسلام ساروی درباره امام زاده ابراهیم آمل و مشهدسر و سیدعمادالدین هزارجریبی نوشته یوسف الهی، بسامد نقش‌مایه‌های نمادین و هندسی و شیوه‌های اجرایی آن در تزیینات وابسته به معماری مازندران در دوره قاجار نوشته زهره ایزدی‌راد، بررسی تحولات طبقاتی مازندران در دوره پهلوی دوم نوشته زمانه حسن‌نژاد، تاثیر نقاشی مکتب اصفهان بر نقوش انسانی کاشی‌های کاخ جهان‌نمای فرح‌آباد نوشته حکیمه رازقی منصور و باقر صلح‌جو، بررسی تحولات مناصب محلی مازندران (والی، وکیل و وزیر) در عصر صفویه نوشته علی رستم‌نژاد نشلی آمده است.

همچنین یادداشت‌هایی در باب آرشیوهای پهلوی: در جستجوی هسپین رز و جغرافیای آرشیو تبرستان نوشته خداداد رضاخانی و ترجمه جواد لطفی نوذری، نشانه‌ای از هنر سکایی در سوادکوه نوشته مهدی عابدینی عراقی و عبدالرضا مهاجری‌نژاد، نگاهی به پیشینه مدارس قدیمی و مکتب‌خانه‌های مازندران در عصر قاجار نوشته علی‌اکبر عنایتی، تحلیل یافته‌های باستان‌شناختی محوطه معصومی آسیابسرا نوشته سراله قاسمی گرجی، علی کرمی گرجی، هادی میلادی، حکیمه رازقی منصور، فرجام تقاضای تاسیس مدرسه عالی تجارت در بارفروش نوشته شهرام قلی‌پور گودرزی، معرفی و بررسی ساختار و کارکرد معماری غار- قلعه کیجاکرچال نوشته محمد کشاورز دیوکلایی و روبرتو دان، عصر آهن شمال هیرکان نوشته الیویه لوکنت با ترجمه علی اکبر وحدتی و درآمدی بر تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری ابن اسفندیار در کتاب تاریخ طبرستان نوشته سیدرحیم موسوی ساروی در بخشی دیگر از این نشریه گنجانده شده است.
 
نخستین شماره این نشریه در بهار 99 با مدیر مسئولی مهدی عابدینی عراقی و سردبیری سیدرحیم موسوی ساروی منتشر شده و اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف کشور از اعضای شورای علمی آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها