دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
جواد محقق و سه کتاب در دست انتشار / از 23 گفت‌وگو با شاعران و ادیبان تا مجموعه شعر نیمایی برای نوجوانان

جواد محقق در کتاب "تذکره عُلمای شاعر و شعرای عالِم استان همدان" به شاعران عالِم همدانی از قرن‌های سوم و چهارم تا امروز پرداخته است که مراحل نشر را سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) جواد محقق شاعر و نویسنده، که کتاب "با اهل انجمن" را در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: تعداد معدودی از این اثر در اواخر سال گذشته هم‌زمان با اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و قرار بود از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی نشر یابد ولی چون مسئله ادغام موسسات در پیش بود ظاهرا طی مذاکراتی که داشتند از سوی انتشارات سوره‎مهر منتشر خواهد شد.

او با این توضیح که کتاب "با اهل انجمن" شامل 23 گفت‌وگو با شاعران و ادیبانی است که به نوعی دست‌اندرکار معلمی شعر بودند، ادامه داد: در واقع این اثر 500 صفحه‌ای مصاحبه با معلمان شعر کشور در استان‌های مختلف کشور است. در این مجموعه، با شاعران و اساتیدی هم‌چون محمود اکرامی‌فر، اکبر اکسیر، مرتضی امیری‌اسفندقه، عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی و سعید بیابانکی گفت‌وگو داشتم. این‌ها افرادی هستند که زیاد به انجمن می‌رفتند، تجربه انجمن‌داری داشتند و یا حتی خودشان انجمن تاسیس کردند. تلاش شده تجربه انجمن‌داری در کتاب جمع شود تا برای افرادی که می‌خواهند در شهر یا استان‌شان انجمن شعر راه‌اندازی کنند با فوت و فن آن آشنا شوند و یا برای افرادی که می‌خواند فعالیت‌های ادبی را در محیط‌های شهری و منطقه‌ای مدیریت کنند، مناسب است.

محقق با بیان این‌که کتاب دیگری که در مرحله نمونه‌خوانی است "تذکره عُلمای شاعر و شعرای عالِم استان همدان" نام دارد، افزود: در این اثر به عُلمای روحانی که در طول تاریخ این شهر اهل ذوق و هنر بودند، فعالیت ادبی داشتند، از آن‌ها آثاری باقی مانده، در زندگی‌نامه آن‌ها گفته شده اهل شعر بودند یا دیوانی به جا گذاشتند پرداختم.

او این کتاب را نخستین جلد از مجموعه 30 جلدی دانست و تصریح کرد: به هر استان به همین ترتیب یک جلد اختصاص پیدا کرده است. البته با تقسیمات جدید تعداد استان‌ها ممکن است متفاوت شود. این اثر محصول مطالعه و تحقیق 15 ساله است و از قبل انقلاب سال 1354 شروع شده. بخش‌های از آن در یکی از نشریات اوایل دهه 60 به صورت پاورقی منتشر می‌شد. 10 سال از 54 تا 64 روی آن کار کردم و چند سالی ایران نبودم  که در نهایت کار متوقف شد. پس از بازگشت مشغول فعالیت اجرایی دیگری شدم هم‌چون سردبیری مجلات رشد و فرصت نکردم آن را ادامه دهم تا این‌که در 5 سال اخیر مجدد به آن مراجعه کردم و برای آن وقت گذاشتم.

محقق اضافه کرد: جلد نخست به بیش از یک‌صد و بیست و چند شاعر عالِم همدانی از قرن‌های سوم و چهارم تا امروز که اهل سرودن بودن اختصاص دارد و از سوی حوزه هنری استان همدان منتشر می‌شود. جلدهای بعدی نیز تقریبا آماده نشر هستند فقط برای تنظیم نهایی آن زمان لازم دارم.

او هم‌چنین مجموعه شعر نوجوانان با عنوان "تو را دوست دارم" را در انتشارات گویا در دست چاپ دارد که تماما شعرهای نیمایی هستند. 
جواد محقق، متولد سال 1333 در شهر همدان است. او تاکنون ‌داوری چندین دوره از کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس و انتخاب کتاب سال را بر عهده داشته است. از جمله فعالیت‌های محقق می‌توان به تاسیس انجمن ادبی میلاد از سال 1359 در همدان، مسئول شورای نهضت سوادآموزی استان همدان در سال‌های 60 و 61، مدیریت مجلات رشد پس از سال 1371، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو شورای مشاوران خانه روزنامه‌نگاران جوان و نایب رئیس انجمن قلم ایران در سال 1378 اشاره کرد.

"قصه مرد بزرگ پاپتی"، "مردی چو آفتاب"، "با آخرین رسول"، "تاوان عشق"، "مثل من به انتظار"، "قدر استاد"، "علم و ایمان در گفت‌وگو با دانشمندان"، "یاد ماندگار"، "معلمان خوب من"، "گزیده شعرها"، "آن بهار مهربان"، "علی امیر غدیر"، "امین قافله وحی"، "خواب خوب"، "در خانه ما"، "مرد فردا"، "دوغ و دروغ"، "باران بهانه بود"، "شکفتن در آتش"، "پشت پلک پنجره"، "هم سرو، هم صنوبر"، "کلمات در خط مقدم"، "بیداری کلمات"، "در کوچه‌های کرایوا" و "کلمات در خط مقدم" عناوین برخی آثار او هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها