دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
 اجرای قانون واسپ‍اری 2 نسخه از نشریات به سازمان اسناد اهمیت ملی دارد

براساس قانون واسپاری دو نسخه از انتشارات کشور باید در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گیرد تا برای آیندگان به یادگار و ماندگار بماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رویا امین الرعایا، سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب در تشریح اهمیت واسپاری نشریات به این سازمان گفت: در قانون واسپاری مصوب سال 1368 قید شده است که ناشران و مولفان باید دو نسخه از کتاب و نشریات خود را در اختیار کتابخانه ملی قرار دهند.
 
وی ادامه داد: واسپاری نشریات در کتابخانه ملی برای ناشران فواید مهمی دارد چراکه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان حافظ میراث مکتوب ایران شناخته می‌شود و آثار نویسندگان و تولیدات ناشران به‌خصوص در حوزه نشریات در این سازمان نگهداری، آرشیو و برای آیندگان ماندگار می‌ماند.
 
امین الرعایا با اشاره به برپایی کارگاه آموزشی برای واسپاری نشریات به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در رویدادهایی چون نمایشگاه‌های مطبوعات کارگاه های آموزشی برای چگونگی مراجعه ناشران و واگذاری آثار برپا کرده ایم و صاحبان آثار و ناشران برای واسپاری نشریات خود باید 2 نسخه به کتابخانه ملی واگذار کنند.
 
وی درباره رویکرد دیجیتال سازی نشریات نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشتر نشریات به سمت دیجیتال سازی اقدام کردند، متعاقباً برای واسپاری نشریه آنان، اهدای یک نسخه چاپی و دیجیتالی برای رعایت قانون واسپاری در کتابخانه ملی الزامی است.
 
امین الرعایا درباره چالش‌ عدم رعایت قانون واسپاری توسط ناشران در حوزه نشریات تصریح کرد: برخی ناشران به دلیل مسائل مالی و گرانی کاغذ از اهدا و واسپاری همان دو نسخه نشریه نیز امتناع می‌کنند. اما اگر اولویت مالی جای خود را به حفظ فرهنگ بدهد،‌ می‌توانیم بسیاری از این چالش‌ها را مدیریت کنیم.
 
وی با اشاره به این نکته که یکی از وظایف گروه پیایندها شناسایی نشریات جدید است، گفت: با استفاده از ابزارهای موجود از جمله سامانه وزارت ارشاد و سایر بانک‌های موجود، نشریات توسط کارشناسان تهران و مراکز استان شناسایی و برای دریافت آن‌ها از ناشران پیگیری می‌شود که متاسفانه بسیاری از ناشران در واسپاری منابع خود کم لطفی می‌کنند.
 
سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که برخی از ناشران خود را مقید و مکلف به ارسال منابع به کتابخانه ملی می‌ کنند که حامی میراث داران کشور هستند و هم‌اکنون نیز با تلاش همکاران حدود 70 درصد نشریات چاپ کشور دریافت و در مخازن نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها