دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
هم‌اندیشی دو روزه‌ «پایان شب سخن‌سرایی»

مرکز فرهنگی شهر کتاب به‌مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت استاد جلال‌الدین همایی هم‌اندیشی «پایان شب سخن‌سرایی» را به صورت مجازی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مرکز فرهنگی شهر کتاب به‌مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت استاد جلال‌الدین همایی هم‌اندیشی «پایان شب سخن‌سرایی» را در روزهای شنبه و یک‌شنبه ۲۸ و ۲۹  تیرماه به صورت مجازی برگزار می‌کند و استادان و صاحب‌نظران با گفتارها و نوشتارهای خود درباره‌ زندگی، آثار و ویژگی‌های علمی و شخصیت این استاد، مصحح و محقق برجسته در بزرگداشت همایی مشارکت می‌نمایند.

همایی عاشق فرهنگ و تاریخ و تمدن و هنر و ادبیات و علوم ایرانی بود و خوارداشت اینها را بر نمی‌تافت. آثار همایی از نظر تعدد و تنوع، قابل توجه و از نظر دقت و نکته‌یابی، ممتاز است. معمولا بر متن‌هایی که تصحیح کرده مقدمه‌های محققانه و مفصل نوشته و جوانب گوناگون تاریخی و ادبی و زبانی و محتوایی آنها را بررسی کرده است. نکته‌یابی‌ها و ریزبینی‌های او در تمام آثار او شایان توجه است.

همایی در ۲۸ تیرماه ۱۳۵۹ درگذشت و پیکر او در تکیه لسان‌الارض در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. پس از چهل سال از درگذشت او، آثارش دراین هم‌اندیشی دو روزه  بازخوانی و تحلیل می‌شود. گفتارها و نوشتارهای استادان شامل فایل‌های صوتی و تصویری و یادداشت‌هایی از علی‌اشرف صادقی، ضیا موحد، مهدی نوریان، نصرالله پورجوادی، اصغر دادبه، علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو، عبدالله نصری، مهدی محبتی، غلامرضا خاکی،  یونس کرامتی، حسین مسجدی،  احمدرضا بهرام پور عمران، سلمان ساکت  به همراه فایل صوتی دو سخنرانی از استاد همایی درباره «تاریخ اصفهان» و «مولوی چه می‌گوید» و فایل صوتی سخنرانی مرحوم منوچهر قدسی درباره استاد همایی درسال ۱۳۶۳ در بزرگداشت همایی دراصفهان با عنوان «چنین کردند یاران زندگانی» منتشر می‌شود.

در این دو روز فیلم‌هایی کوتاه از خانه و آرامگاه استاد همایی به همراه یادداشت‌ها و مقالاتی از استاد همایی و درباره‌ ایشان نیز منتشر می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها